Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tycker det är rimligt att en bil inte konstrueras för att kunna köras med en fullpackad 1600 kg husvagn på högsta växeln i 80... dessutom motsvarar ju femman på 2,5FTMY10/11 sexan på tidigare årsmodeller, och redan de är högt växlade. Min 2,5T-08 varvade drygt 2000 i 100 på 6:an (motsvarande 5:an på MY10f), men det finns andra bilar i klassen som närmar sig 2800 i 100 på sexan (t ex A6 2,0TFSI...).
PH
perhall skrev:Jag tycker det är rimligt att en bil inte konstrueras för att kunna köras med en fullpackad 1600 kg husvagn på högsta växeln i 80... PH
Håller helt med. Man väljer ju helt enkelt växel efter behov.
perhall skrev:Min 2,5T-08 varvade drygt 2000 i 100 på 6:an (motsvarande 5:an på MY10f), men det finns andra bilar i klassen som närmar sig 2800 i 100 på sexan (t ex A6 2,0TFSI...).
PH
Då varvar 2,5FT MY10- något mindre på 4:an än Audin i perhalls inlägg på 6:an. :roll:
Det sköna med utväxlingen i 2,5FT är möjligheten att sluka mil med hög fart utan motorsurr (utan husvagn förstås) :wink:
MY08 surrade inte direkt heller... däremot en BMW 520i MY97 som jag hade en kort period. Den varvade 3000 i 105 (inte för att motorn var bullrig...). Jag tycker den höga utväxlingen passar bra i 2,5T/FT. Det är ändå ingen sportmotor, gasresponsen är seg men effekten mycket bra på låga varv. Perfekt glidarbil! Dessutom lindras ju törsten av utväxlingen.../PH
Det med att köra fort med husvagn.

Blev omkörd av en bil med släp + rätt stor båt på en begränsad del av Autobahn. Han låg nog på 140-160. Efter nån mil började det tjockna som fasen i trafiken och sen blev det stopp. Jepp, precis som man misstänkte. Bil med släp + båt låg upp och ner på åkern jämte..... :roll:
Camel skrev:
perhall skrev:Jag tycker det är rimligt att en bil inte konstrueras för att kunna köras med en fullpackad 1600 kg husvagn på högsta växeln i 80... PH
Håller helt med. Man väljer ju helt enkelt växel efter behov.
Men om man tänker lite längre vad innebär det ni säger igentligen.

- D5an har ju 420 Nm och "känns" ju inte det minsta ansträngd på 6:an med släpet efter, det tuffar ju bara på både snällt och snålt.

-Eftersom bilen saknar tempmätare så har man ju ingen aning om att motorn närmar sig 100 grader, hur har volvo tänkt där, hur ska man veta att man måste växla ned så motorn inte ska smälta.

-Visst kan man köra på 5:an, jag har provat det en hel del men då drar det en hel decliter mer per mil.

-Om det är omöjligt att utnyttja D5an original 420 Nm för motorn överhettas hu funkar det då med timmfirmornas 520 Nm :-O) :-O) :-O)

-Alla tidigare dragbilar jag har haft, Merceds 6a, BMW V8, Audi 5:a, Supra med rak 6:a osv har haft kylfläkt driven av fläktrem, dessa bilar har aldrig haft minsta värmeproblem på högsta växeln, menar ni att nya Volvo har man sparat in så mycket på vattenpump och kylare attt det inte funkar längre.
Lite OT men kanske ändå intressant:
Vet inte om Volvo sparat in på kylvätskepumpens kapacitet men så här står det i min instruktionsbok sid 223-224 i kapitlet om körning med släpvagn:

"Överhettning
Vid körning med släpvagn i kuperad terräng i
varmt klimat kan det finnas risk för överhettning.
• Kör inte motorn på högre varv än
4500 varv/minut
(dieselmotorer: 3500 varv/minut) – i annat
fall kan oljetemperaturen bli för hög.
Dieselmotor 5 cyl
• Vid risk för överhettning är det optimala
varvtalet för motorn 2300–3000 varv/minut
för optimal cirkulation av kylvätskan."
Ja både för låga och för höga varv kan ju vara skadliga. Har en kompis med en. Super7 med en trimmad saab-motor där ramlagret skar vid omkörning på högsta växeln i ganska låg fart men med gasen i botten. Smörjningen minskar ju också med låga motorvarv. Nu skall detta kanske inte vara problem med en originalare men kan ju bli bekymmer om man gör det på en trimmad motor med högt moment vid låga varv. Oljefilmen orkar helt enkelt inte bära och man får mekanisk konakt mellan metallytorna i glidlagren.
Det märkligaste i hela situationen är ju att en D5 varvar mer än en 2,5FT. Det har mig veterligen aldrig hänt tidigare i historien, att en dieselversion av en bilmodell med liknande effekt varvar mer! Men visst kvarstår problemet med överhettning och brist på mätare.../PH
perhall skrev:Det märkligaste i hela situationen är ju att en D5 varvar mer än en 2,5FT. Det har mig veterligen aldrig hänt tidigare i historien, att en dieselversion av en bilmodell med liknande effekt varvar mer! Men visst kvarstår problemet med överhettning och brist på mätare.../PH
Jag hade också för mig att jag sett samma sak angående utväxling som perhall. Men det måste varit på tidigare MY för på MY11 ser det ut så här (på högsta växeln):
Med manuell låda varvar D5 2WD nästan lika som 2,5FT vid samma fart. Med automat varvar D5 2WD mindre än 2,5FT vid samma fart. D5 4WD (aut) varvar mera än D5 2WD (aut) vid samma fart. D3 varvar minst. Jag har inte provat D5 med släp men utan släp verkar ju D5 mer än stark nog att klara samma utväxling som D3. Anmärkningsvärt är också att manuell varvar mindre automat vid samma fart. Man tycker ju biltillverkaren borde våga göra tvärtom eftersom en automat växlar oftast ned om det går trögt vilket en förare med manuell enklare kan slarva med. Man ska ju använda rätt växel efter behov. Med Volvos nuvarande utväxlingar innebär ju detta att man inte alltid kan/bör köra på högsta växeln ens i landsvägsfarter om det går tungt (last, släpvagn, motlut etc.).

Utväxling MY11 på högsta växel (km/h vid 1000 rpm):
2,5FT 231 hk man/aut: 58,6 / 52,3
D5 2WD 205 hk man/aut: 58,8 / 54,5
D5 4WD 205 hk aut: 52,4
D3 163 hk man/aut: 62,0 / 56,6

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]