Camel skrev:perhall skrev:Jag tycker det är rimligt att en bil inte konstrueras för att kunna köras med en fullpackad 1600 kg husvagn på högsta växeln i 80... PH
Håller helt med. Man väljer ju helt enkelt växel efter behov.
Men om man tänker lite längre vad innebär det ni säger igentligen.
- D5an har ju 420 Nm och "känns" ju inte det minsta ansträngd på 6:an med släpet efter, det tuffar ju bara på både snällt och snålt.
-Eftersom bilen saknar tempmätare så har man ju ingen aning om att motorn närmar sig 100 grader, hur har volvo tänkt där, hur ska man veta att man måste växla ned så motorn inte ska smälta.
-Visst kan man köra på 5:an, jag har provat det en hel del men då drar det en hel decliter mer per mil.
-Om det är omöjligt att utnyttja D5an original 420 Nm för motorn överhettas hu funkar det då med timmfirmornas 520 Nm :-O) :-O) :-O)
-Alla tidigare dragbilar jag har haft, Merceds 6a, BMW V8, Audi 5:a, Supra med rak 6:a osv har haft kylfläkt driven av fläktrem, dessa bilar har aldrig haft minsta värmeproblem på högsta växeln, menar ni att nya Volvo har man sparat in så mycket på vattenpump och kylare attt det inte funkar längre.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.