Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har mailat med Polestar, här under kan ni se vad dom skriver.
-----
Hej.

Jag har en undran vad ni menar med "Bilen kan även köras på bensin, 98 oktan, men med något sämre prestanda som resultat. Bensin 95 oktan kan inte rekommenderas."

Vad beror det på att ni inte rekommenderar 95 oktan? Är det bara beroende på att man inte får ut samma effekt som med etanol och 98 oktan? Eller kan det på något vis vara skadligt för motorn med 95?

Kommer självfallet köra på etanol men vore bra att få klarhet i det ändå.
-----
Hej,

Tack för ditt e-mail.

När det gäller bränsle så är det E85 man ska använda om man ska få ut mest effekt. E85 har 104 oktan och ger högre effekt (men samtidigt högre bränsleförbrukning). Alternativet är 98 oktanig bensin och ger i fallet med en optimerad 2,5FT 245hk.

Ska man köpa en optimering och få mest nytta av bilens ökade prestanda så kör på E85. 95 oktan ska inte användas i en optimerad 2,5FT, bilen kommer inte att fungera tillfredsställande.
-----
Hej.

Tack för ett väldigt snabbt svar!

Om du har tid om möjlighet skulle jag uppskatta om du kunde kommentera en teori här under.

"Dom har ändrat tändkurvan för att få högre effekt (tidigare tändning) tankar man då
95 oktan får man för hög förbränningstemperatur och bränner ventiler och kolvar. Normalt sett ska knacksensorn klara detta men då är man tillbaka med den lägre effekten igen. Det kan också vara att den är borttagen då motorn är trimmad?"

Är det vad du menar med att inte fungera tillfredsställande?
-----
Hej,

Jag vet inte var ditt ”urklipp” kommer ifrån men vi kommenterar inte tekniska detaljer.

Rekommendationen är att INTE använda 95 oktan om bilen ska fungera korrekt.
-----

Så jag får nog bara acceptera att det är så, utan att få någon riktigt förklaring varför som jag ser det.

/Micke
EFI93 har rätt.

Det de gör är att ändra tändkurva och laddtryck är jag 99,99% säker på.

Tänder du 95oktanigt för tidigt kommer den inte skjuta ner kolven i det ögonblick du vill, "knacka" och detta är skitdåligt, därför har man sensorer som håller koll hela tiden, och ställer tändningen slöare och slöare ju sämre oktanigt bränsle det är.

Har du högre laddtryck kommer kompressionen att göra trycket ännu högre eftersom det är mer luft som ska mosas ihop vilket gör att du ytterligare får slöa ner tändkurvan för att "skona" det 95oktaniga för att tända för tidigt, allt detta ger sämre prestanda. Jag minns inte de exakta graderna men du vill ha bra skjuts ner på kolven strax efter övre dödläge, ju högre oktan desto mer luft och soppa kan du skjutsa i och tända lagom så du får allt bränsle förbränt i precis rätt ögonblick.

95 lär inte döda motorn men den kommer gå rätt kasst på det mao. Den kommer ha så fullt upp med att slöa ner sig själv för det 95oktanigas skull. Kör på 98 om du prompt måste tanka lite bensin ibland tycker jag.

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

Jag svarar mig själv, och ja, det verkar ju v[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]