- fre 13 maj 2011, 11:00
#528834
Har mailat med Polestar, här under kan ni se vad dom skriver.
-----
Hej.
Jag har en undran vad ni menar med "Bilen kan även köras på bensin, 98 oktan, men med något sämre prestanda som resultat. Bensin 95 oktan kan inte rekommenderas."
Vad beror det på att ni inte rekommenderar 95 oktan? Är det bara beroende på att man inte får ut samma effekt som med etanol och 98 oktan? Eller kan det på något vis vara skadligt för motorn med 95?
Kommer självfallet köra på etanol men vore bra att få klarhet i det ändå.
-----
Hej,
Tack för ditt e-mail.
När det gäller bränsle så är det E85 man ska använda om man ska få ut mest effekt. E85 har 104 oktan och ger högre effekt (men samtidigt högre bränsleförbrukning). Alternativet är 98 oktanig bensin och ger i fallet med en optimerad 2,5FT 245hk.
Ska man köpa en optimering och få mest nytta av bilens ökade prestanda så kör på E85. 95 oktan ska inte användas i en optimerad 2,5FT, bilen kommer inte att fungera tillfredsställande.
-----
Hej.
Tack för ett väldigt snabbt svar!
Om du har tid om möjlighet skulle jag uppskatta om du kunde kommentera en teori här under.
"Dom har ändrat tändkurvan för att få högre effekt (tidigare tändning) tankar man då
95 oktan får man för hög förbränningstemperatur och bränner ventiler och kolvar. Normalt sett ska knacksensorn klara detta men då är man tillbaka med den lägre effekten igen. Det kan också vara att den är borttagen då motorn är trimmad?"
Är det vad du menar med att inte fungera tillfredsställande?
-----
Hej,
Jag vet inte var ditt ”urklipp” kommer ifrån men vi kommenterar inte tekniska detaljer.
Rekommendationen är att INTE använda 95 oktan om bilen ska fungera korrekt.
-----
Så jag får nog bara acceptera att det är så, utan att få någon riktigt förklaring varför som jag ser det.
/Micke
-----
Hej.
Jag har en undran vad ni menar med "Bilen kan även köras på bensin, 98 oktan, men med något sämre prestanda som resultat. Bensin 95 oktan kan inte rekommenderas."
Vad beror det på att ni inte rekommenderar 95 oktan? Är det bara beroende på att man inte får ut samma effekt som med etanol och 98 oktan? Eller kan det på något vis vara skadligt för motorn med 95?
Kommer självfallet köra på etanol men vore bra att få klarhet i det ändå.
-----
Hej,
Tack för ditt e-mail.
När det gäller bränsle så är det E85 man ska använda om man ska få ut mest effekt. E85 har 104 oktan och ger högre effekt (men samtidigt högre bränsleförbrukning). Alternativet är 98 oktanig bensin och ger i fallet med en optimerad 2,5FT 245hk.
Ska man köpa en optimering och få mest nytta av bilens ökade prestanda så kör på E85. 95 oktan ska inte användas i en optimerad 2,5FT, bilen kommer inte att fungera tillfredsställande.
-----
Hej.
Tack för ett väldigt snabbt svar!
Om du har tid om möjlighet skulle jag uppskatta om du kunde kommentera en teori här under.
"Dom har ändrat tändkurvan för att få högre effekt (tidigare tändning) tankar man då
95 oktan får man för hög förbränningstemperatur och bränner ventiler och kolvar. Normalt sett ska knacksensorn klara detta men då är man tillbaka med den lägre effekten igen. Det kan också vara att den är borttagen då motorn är trimmad?"
Är det vad du menar med att inte fungera tillfredsställande?
-----
Hej,
Jag vet inte var ditt ”urklipp” kommer ifrån men vi kommenterar inte tekniska detaljer.
Rekommendationen är att INTE använda 95 oktan om bilen ska fungera korrekt.
-----
Så jag får nog bara acceptera att det är så, utan att få någon riktigt förklaring varför som jag ser det.
/Micke