Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Börje80
Desmodue skrev:Jag har en 2.4D automat 2008.

När jag kör snålt och inte så mycket i stan och max 120 på motorväg och max 10+ på resterande så landar jag på 0.65 l/mil mätt vid pumpen. Annars så landar jag vid 0.76 (har inte kollat vid pumpen ännu) i blandad körning och då är det 1.5 km till dagis och sedan 3.5 km till jobb och sedan hem, in i stan lite och ut på landet. Lite gasen i botten och lite snålkörning. Automaten drar nog en hel del extra och jag skall kolla om jag har alla uppdateringar vad det gäller mjukvaran till lådan i morgon.

Det var kul att kolla återstående distans när man hade tankat fullt och snålkörde 1160 km kvar till tom tank tror jag det stod.
Även jag har en v70 2,4d aut 08.
Vid senaste körningen där jag kollade och det var 50mil motorväg annars lite blandat då drog den 0,71, då var det 120 på gpsén (125 på mätaren) som gällde. Så snål vet jag inte men ok, men man åker bra och automaten är värd varenda centiliter även om den inte är optimal.
av trasker
Jag grubblar också på en nyare V70 med dieselmotor, men jag har svårt att motivera mig till detta när jag läser trådar som dessa.

Min V70N 2.4 170hk kör jag på 0.89 blandat och 0.75 på långtur motorväg, ex STHLM - Umeå ToR. Mätt vid pump. Kör jag som en kärring eller?

Visst är dieslarna underbara motorer, men krasst ekonomiskt är dom för törstiga.
av maba

Det var kul att kolla återstående distans när man hade tankat fullt och snålkörde 1160 km kvar till tom tank tror jag det stod.
När jag tankade fullt efter en fjällresa med lite "utför" på slutet visade mätaren 1490 km kvar till tom tank! Medelförbrukning blev då 6.7 l/100 km vid pump men färddatorn visade 6.1. Ganska bra för D5AWD och aut tycker jag. På dessa 100 mil han bilen med att göra två urbränningar av partikelfiltret också.
av Börje80
maba skrev:

När jag tankade fullt efter en fjällresa med lite "utför" på slutet visade mätaren 1490 km kvar till tom tank! Medelförbrukning blev då 6.7 l/100 km vid pump men färddatorn visade 6.1. Ganska bra för D5AWD och aut tycker jag. På dessa 100 mil han bilen med att göra två urbränningar av partikelfiltret också.
OT Hur vet man att bilen bränner ut partikelfiltret?
av Desmodue

Automaten drar nog en hel del extra och jag skall kolla om jag har alla uppdateringar vad det gäller mjukvaran till lådan i morgon.
Jag har visst den senaste mjukvaran till lådan, vet inte om jag skall tycka det är trist eller ej.

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]