Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrikkesson
Sitter och funderar på att byta från min v70 drive mot en v70 d3, men det hänger på förbrukningen så vad har ni för förbrukning på era v70 d3 man (helst uppmät vid tankning)

Mvh Beslutångest
Användarvisningsbild
av Honke
Nu har mätt min förbrukning under 4 månader o den snittar 0,703 liter/mil. På en tank så öåg förbrukningen på 0,612 liter/mil men körde jag medvetet snålare för att se vad som hände med förbrukningen.
Jag kör automatare och dagligen blir det en dos motorväg, landsväg och stadskörning.
av dst02
fredrikkesson skrev:Sitter och funderar på att byta från min v70 drive mot en v70 d3, men det hänger på förbrukningen så vad har ni för förbrukning på era v70 d3 man (helst uppmät vid tankning)

Mvh Beslutångest

Vad snittar du din drive på? Vid pump klarade Jag själv 0.52 igår på 115 mil.
Jag skulle också gärna vilja ha D3 ist för drive men blir en total brakförlust så Jag får nog nöja mig
med slöåket några år till :S
av Göranson
Min D3 ligger på 0,58 i snitt som jag kör, jag har bara mätt 1 tank vid pump och då stämde min färddator nästan exakt.
Mitt rekord i "snålkörning" är 0,44l/mil, detta var körning från Hedemora till Falun på 80 väg och jag höll hastigheten väldigt noga och bromsade inte in för de 60-sträckor som finns...

Enligt mig så är detta en helt underbar motor med precis lagom kraft.

Manuell låda kan jag tillägga...
av fredrikkesson
dst02.

Jag äger inte någon v70 alls idag men har beställt en v70 drive my12 men funderar på att byta till just en d3. men kollar man runt lite så verkar det ändå som att drive går nog nästan1,5-2 dl mindre per mil och med dagens dieselpris så gär det ju en slant.
av VolvoV70II
Har en V70 D3:a och den ligger på 0,67 "vardaglig" körning med mycket korta körningar periodvis. Fick dock ner den till 0,48 vid en resa, visserligen ingen motorvägskörning utan endast landsväg där högsta hastigheten var 100km/h.
av Tarsiger
Det är intressant även att jämföra förbrukningen mellan D3 och D5. För MY10 och MY11 har väl Volvo redovisat exakt (på andra decimalen) samma förbrukning vid både stads- och landsvägskörning (och därmed också blandad). Undrar om denna likhet mellan D3 och D5 gäller också MY12 och - framför allt - om den gäller i praktiken. Vid jämförelser gäller det då att hålla koll på att det bara är motorn som skiljer och inte drivlinan i övrigt (aut/man, AWD/FWD osv) eller bilmodellen (V/XC, start-stop m m). Finns någon som själv kunnat jämföra förbrukningarna hos D3 och D5?
av dst02
fredrikkesson skrev:till dst02! är du nöjd med drive annars? hade du valt en d3 om du skulle gjort om ditt köp idag och isf varför?
Bilen i helhet är Jag nöjd med, snål,billig att äga och bekväm men det finns inga som helst extra kraftresurser
om man vill göra omkörningar eller annat, sånt får man planera väl!
Bilen går fint på 90/100/110 vägar och i stan men 70 vägar kan bli hopplöst jobbiga om det är lite kuperat med kurvor och backar då motorn inte alls orkar med om man inte petar i 4an.

En annan nackdel är vibrationer från motorn som känns både i sätet,ratten och pedalerna.

Hade Jag köpt bil idag hade Jag hellre köpt D3 och haft en tunnare plånbok för den motorn levererar, speciellt med
automaten gör den till en riktigt go bil att köra!
av SverreK
Min enda mätning vid pump är efter fjällturen för några veckor sedan. Tur & retur med 2 vuxna, 2 barn, full packning och takbox. Någon enstaka mil i fjällen annars ren landsvägskörning. Mätt vid pump landade jag på 0,57 l/mil med farthållare inställd på skyltfart med lite krydda. Har manuella lådan. Är riktigt nöjd med D3-motorn. Lycka till med ev. köp.

Kan också lägga till att min förra bil köpte jag med minsta motorn för att få lägre bränsleförbrukning. Var aldrig helt nöjd med det valet. När jag valde mellan DrivE och D3 så gjorde nog just det att jag valde större motorn. Hade jag inte haft den erfarenheten hade jag nog gått på priset och köpt en DrivE.

/Sverre
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]