Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vzjrqm
Hej,
Jag hade en V50 T AWD -08 som hade liknande problem och en kompis som har en XC90 -10 som har/hade samma problem. Det som var felet var kardanaxeln. Den var lite skev och då kom den i egensvängning just vid 110 km/h.

Åk in till Volvo och be de kolla på detta. Lycka till!
:wink:
/Björn
Användarvisningsbild
av CarMan
Du ska inte balacsera hjulen på en vanlig balanseringsbaskin (går ju att få balans på fyrkantiga jul på en sån)

Du ska balansera på en lite mer avanserad & flera gånger dyrare masnkin, som lägger på belastning under balanceringen. Den masnkinen kan mäta ut om det är fel i fälgen eller däcket. den kan också tala om vilket däck du ska montera på vilken väld & hur däcket ska vridas mot fälgen för att få ästa komforten + att den desutom talar om var på bilen du ska montera vilket däck fö att få bästa esultat & om inte det var nog så talar den om vilken ände på däcket som ska vara uppåt under monteringen på bilen.

Med en sån maskin blir resultatet bätre, tyver är det inte många som har en sån, då den kostar som 3 vanliga maskiner.

Jag har en :-)
Vill du så talar den den om var hjulen ska sitta för at bile ska gå rakast på vägen o inte dra ått nåt håll.
För den som vill köpa så kostar den nånstans mellan 150 & 200 K + moms
Användarvisningsbild
av CarMan
Det där med att plasera rätt hjul på rätt plats, är ju för att göra en extremt nogran justering.

Det är inte en felaktig balnsering bara för att man balancerar ovala hjul.
Men det kanske inte är den bästa felsökningen att bara balancera hjul, när dom "hoppar" man bör ju göra en "komfortbalancering" som jag kallar det, då ser man ju så mycke mer.

Nu är det ju tyver inte så många som har en sån mansik...
Användarvisningsbild
av Its1more
CarMan skrev:Jag har en :-)
Vill du så talar den den om var hjulen ska sitta för at bile ska gå rakast på vägen o inte dra ått nåt håll.
För den som vill köpa så kostar den nånstans mellan 150 & 200 K + moms
Finns det någon i Stockholm som har en sådan? Skulle vilja få koll på vad det kostar och ev prova.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
ingan aning?
kanske nån på bimas fösäljnings avdelning kan svara på det, så det är dom som säljer den variant jag har.
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]