Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Snacksalig
Jag tackar för nomineringen, men trycker återigen på att jag är expert på bygglas och inte bilglas.
Men men...

Folien kan mycket väl vara flera stycken 0,38 mm, även om skillnaden i ljud etc inte blir särskilt stor. En viss ökning av segheten vid inbrott, dock.
Anledningen till att det ser tjockare ut kan också vara att pvb-folien har en tendens att tränga ut lite, när glasen är runslipade, sombilglas brukar vara. Sålunda ser folien tjockare ut kring kanterna, men är bara 0,4 mm mellan själva glasen.
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Jag fick just bekräftat att det är Saint-Gobain Glass som levererar glas till volvobilar. De jobbar uteslutande med PVB-folie, men jag har ännu inte hunnit få reda på hur många lager.
Enligt reklamen så skall det ta 10 ggr så lång tid att ta sig igenom en laminerad sidoruta jämfört med ett vanligt bilglas - detta säger dock inte så mycket, då det går på mindre än en halv sekund att slå sönder en härdad sidoruta.

Jag kan ju bara också lägga till att de även lägger på den hårdbelagda vattenavvisande ytan på glasen, om man har valt till det. Det bör betyda att den inte lär vara helt väsenskild från vad vi inom bygglas kallar för bioclean-, eller activebeläggning. Glasen är hydrofoba (eller hyrdofila, jag kommer aldrig ihåp vilket, och nej, det betyder inte att de har rabies), vilket gör att vattnet vill samla sig i små droppar och rinna av.
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]