Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andreas_lofgren skrev:... Mittpunkten i Sverige är ju Medelpdad men bara geografiskt, inte folkmängdsmässigt.
En okänd filosof sa en gång: "Länsväg 101 är landsvägen mellan Malmö och Ystad, den delar också Sverige i två likvärdiga halvor" :lol:
Och många säger Enköping som mitt i Sverige!!!
Vare sig det är + 5 eller - 15 vill jag ha varmt och gött inne i bilen. Det är ju därför jag har denna fina bil. Och vill få värme fort. Kör inte en stor Volvo för att att spara bränsle, Då kan man köpa en Kia med 1,4 l . (Sedan har polarns X5:a tillsatsvärmare!)
Ja, eller skaffa en OBDII-läsare till din I-phone/Android/Garmin-GPS och få upp tempen rakt i telefon-/GPS-displayen. Även massa annat smått och gott. Onödigt men nödvändigt :D Se tråden nedan:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... coroute+HD
AWWD skrev:
kave skrev:Återigen, ingen konkurrent jag vet har dieslvärmare alls längre. Samtliga har ju bilar som lätt drar mindre än D5 i sortimentet och därigenom är än effektivare.
Eller vilka andra har detta som standard?
Helt rätt, jag levde kvar i gamla tider. Minns att Audi A6 diesel (sent 90-tal?) hade bränslevärmare som standard för att hjälpa värmen på traven.

Kollade lite på audi.se och volkswagen.se, men ingen verkar ha värmare som standard längre.

/awwd
Det stämmer. Och det tar en evighet att få dem varma.../PH
kave skrev:Menar du att en D5 som drar mer bänsle än en ex 520D skulle ta mer skada för att den snabbare blir varm?

Återigen, ingen konkurrent jag vet har dieslvärmare alls längre. Samtliga har ju bilar som lätt drar mindre än D5 i sortimentet och därigenom är än effektivare.
I princip alla tyskar kör med en elektrisk tillsatsvärmare. Ford och några fransmän kör också med bränslevärmare. Asiater saknar ofta tillsatsvärme eller använder el. Elen drar också energi men verkningsgraden är ca 20% högre med el. Så du kan inte helt räkna bort påverkan den har på förbrukningen.

Jag har åkt audisar som aldrig blir helt varma och har svårt att hålla rutorna isfria när det går under -25 och man är fyra i bilen. Vår golf har inte suck, den får inte upp värmen i kupén när vi pendlar ca 2 mil om det är under -10. Det gäller att inte andas för häftigt eller vara det minsta ansträngd, då isar den igen.

Förra vintern bogserade jag polarens Nissan patrol efter att bränslefiltret fryst ihop. I vintras var det en annans kompis Citroen c-crosser som fick samma symptom. För 3 år sedan fick vi inte igång polarens passat tdi efter två dagar med -30 i fjällen. De startförsöken lät otroligt illa.

När man nu kan stänga av autovärmen om man är lagd åt det snåla hållet och välja om man vill ha en bil som fungerar i normal norrländsk vinter ser jag inga fördelar med alternativen. Möjligen att värmaren kräver underhåll efter några år (eller tidigare om man har otur).

Sammantaget är min synpunkt är att det är helt överlägset med bränslevärmare. BMW och Audi ägare lägger glatt upp 15kkr extra för att få det. Volvoägare får det på köpet.
perhall skrev:
AWWD skrev:
kave skrev:Återigen, ingen konkurrent jag vet har dieslvärmare alls längre. Samtliga har ju bilar som lätt drar mindre än D5 i sortimentet och därigenom är än effektivare.
Helt rätt, jag levde kvar i gamla tider. Minns att Audi A6 diesel (sent 90-tal?) hade bränslevärmare som standard för att hjälpa värmen på traven.

Kollade lite på audi.se och volkswagen.se, men ingen verkar ha värmare som standard längre.

/awwd
Det stämmer. Och det tar en evighet att få dem varma.../PH
Stämmer inte generellt. Gubben har förutom bensin V70 en Renault Megane dCi 1.5. Renault blir "varm" direkt i kupen även i svinkallt väder. Inte motorn förstås, den visar inte en enda blipp på temperaturskalan, men den elektriska värmaren gör susen.
sweborn skrev: Det stämmer. Och det tar en evighet att få dem varma.../PH
Stämmer inte generellt. Gubben har förutom bensin V70 en Renault Megane dCi 1.5. Renault blir "varm" direkt i kupen även i svinkallt väder. Inte motorn förstås, den visar inte en enda blipp på temperaturskalan, men den elektriska värmaren gör susen.[/quote]

Jag tycker inte alls att man kan jämföra en elvärmare med bra värme i bilen (gm bränsledriven värmare eller ej). Ganska få människor har tillgång till eluttag var de än befinner sig. /PH
Det är väl bara 2-3% som köper en dieselvärmare till sin A6 eller 5-serie. Kanske ännu färre.
Ett skäl att inte köra värmaren är miljö och utsläpp. Det är framför allt löjligt att hacka på etanolbilar (som är törstiga och blir varma snabbt) och sedan ha sin egen MY08 D5 automat på autovärme.
Vi får väl se om Volvo vågar plocka bort värmaren någon gång i framtiden. Skulle vara intressant att se hur mycket den släpper ut vid normal Medelpad-användning.
PH

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]