Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vandenhoogen
Har nu fått bilen;))

Hur ska bältespåminelsen fungera för baksätet? När jag starta o kör iväg får jag ibland meddelande om att ingen är bältad bak detta trots att jag inte öppnat bakdörrarna. Om jag förstår instruktionsboken rätt så ska detta meddelandet endast dyka upp om bakdörrarna har öppnats innan man kör iväg?? Känns som det är ungefär varannan gång nu...utan att bakdörrarna vart öppnade.
Känns löjligt att ha 1 infomeddelande om att ingen är bältad bak då ingen sitter där....

Hur är det för er?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Det finns två vanliga orsaker till detta:

Du har något liggande i baksätet vilket aktiverar givaren. Obs -det kan även vara lättare saker.

Du har integrerade barnsäten som inte är ordentligt nedfällda. De måste alltid vara i helt nedfällt läge om ingen sitter i dem. Annars syns det i displayen.

Kan det vara något av detta tro?
av vandenhoogen
Finns det någon tryckkänslig givare i baksätet? Enligt instruktionsboken aktiveras medelandet om man öppnat någon av bakdörrarna innan man kör iväg eller om någon bältat sig bak... Baksätet har varit helt tomt ingen jacka eller nått och har inte integrerade barnstolar...
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har för mig att det är så att om man stänger av motorn, öppnar en bakdörr, stännger den och sen larmar, så kommer den ändå att anse att dörren varit öppnad nästa gång du larmar av och startar bilen!?

Sa testa sen på lunchen för skojs skull...
av Mr T
I min MY11'a är fungerar varningsfunktionen lite som hipp som happ känns det som.

Ibland varnar den korrekt för bältat/obältat, lika ofta visas inga meddelanden alls trots att bakdörr varit öppen, ibland varnar den inte trots att passageraren i baksätet tagit av sig bältet under färd osv osv.

Tack o lov har den aldrig varnat för obältad passagerare när passageraren varit bältad så jag har inte orkat gräva i det.

Tycker nog att Volvo lyckats krångla till en relativt enkel funktion - och det enda det leder till är väl att folk slutar bry sig om de felmeddelanden som visas/inte visas.

MVH

//Mr T
av dst02
På min får Jag upp meddelande "ingen bältad bak" om : en dörr varit öppnad både när bilen är igång eller av, när någon sätter sig och inte använder bälte.

Om någon har bälte och tar av sig de under färd ljuder det och meddelande om vilken sittplats som inte har bältet på sig.
av AndS
Håller med om att det är en dålig funktion, där jag inte fattar logiken. Öppnar nästan alltid bakdörren och lägger in saker, så det meddelar alltid något.
Åter igen en funktion man själv skulle vilja kunna konfigurera eller inaktivera.
Användarvisningsbild
av hollan
själv kan du inte göra något men det går att ställa in med vida finns usa version som är en mjukvara som stänger all varning men som vanligt så plingar den när dörren är öppen
sen kan man sänka bältesvarningsnivån ingen mjukvara men du behöver koppla upp dej med vida jag bad vid nyleveransen att jag villie ha de minsta får panik på allt plingande summan av detta blev att allt vad baksätes varningar stängdes ner och bältes plinget blev nerskruvat på framstolarna dock pingar det fortfarande högre än en v70n

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]