Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mats
När min motor blir varm så uppkommer det ibland ett vinande ljud som öker när man gasar motorn.
Det låter nästan som att man kör en elbil.
Efter ett tag så kan ljudet försvinna och sen komma tillbaka.

Vet någon vad det kan vara som låter? Något som kan vara trasigt?
Användarvisningsbild
av Mats
Nu när det var 23 grader kallt för några dagar sedan så återkom detta ljud. Nu låter det hela tiden tills motorn blivit varm.
Det är ett vinande ljud som följer motorns varvtal.

Tacksam om någon har någon idé om vad det kan vara som låter!
av dallaboo
Det är nån fläkt säkert, hade samma ljud på min v50 2.0d. Trodde det hade nåt att göra med motorvärmaren, men jag har inte brytt mig tillräckligt att kolla upp det. Bilen funkar, inga varningssymboler, inga felkoder= skitsamma om de viner eller inte när det är kallt. Hörs det samma ljud när du startar bara motorvärmaren, eller när du startar bilen också?
av Berget
Jag har något liknande. Det "viner" efter det att motorn blivit varm. Det gjorde det i höstas med många varmgrader och det gör det även vid minus 25. Har inte kommit på var ifrån det låter. Tänkte ta upp det vid första sevice (augusti). Inga felkoder och allt verkar fungera.
Användarvisningsbild
av Mats
Har kollat nu lite närmare på detta och kommit fram till att styrservooljan ligger någon cm under MIN strecket.
Ska fylla på med lite Volvo originalolja och se om det vinande ljudet försvinner.
Man märker att det vinande ljudet ökar när man vrider på ratten.

Gjorde service i okt 2010, man undrar ju hur oljan försvunnit för den nivån borde Volvo kolla vid service.
av perhall
Jag har också haft ett vinande ljud från servon. Åkte först till Bilia. "Så ska det låta", sa de. Sen till Upplands Motor som hade ett åtgärdspaket som gjorde att det blev tyst!/PH
Användarvisningsbild
av Mats
perhall skrev:Jag har också haft ett vinande ljud från servon. Åkte först till Bilia. "Så ska det låta", sa de. Sen till Upplands Motor som hade ett åtgärdspaket som gjorde att det blev tyst!/PH
Vad innehöll detta åtgärdspaket? Hård eller mjukvara?

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]