Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vandenhoogen
Har läst någonstans att det finns däcktrycksövervakning som tillval till V70 MY11 men i tillvals listorna har jag inte sett något sådant...???
av vicster
Finns ju som standard på alla bilar som skeppas till USA, men nu när Volvo lade ner V70:n där MY11 kanske man slopade det helt på våra esatate-modeller? För jag är rätt säker på att det fanns som tillval MY10.
av vandenhoogen
På Volvocars.se under Funktrioner och utrustning kan man läsa...

Ringtryckövervakningssystem TPMS
Rätt tryck i däcken är viktigt för både vägegenskaperna och bränsleförbrukningen. So hjälp för dig att hålla reda på trycket finns det sensorer på alla däckventilerna. Vid hastigheter över 30 km/h varnas du om ringtrycket i ett eller flera däck är för lågt. Endast i kombination med SST däck.

En försäljare på vw påstod att det skulle bli lagkrav inom eu 2012 idag fick man dock betala 400:- för funktionen på golfen (bör tilläggas att det är en version utan sensorer i varje däck utan märker om omkretsen ändras och varnar då vid punktering)...
Användarvisningsbild
av CarMan
I hopp med pungteringsfria däck är det väll lagkrav redan idag? eller?

Systemet kan inte mäta ut vilket tryck du har o visa det i displayen. Men systemet kan tala om ifall ett däck har för lågt ringtryck, vilket man inte så lätt ser på vissa punkteringsfria däck. Och då blilen har betydligt mycke sämre vägegenskaper när det är punka, så är det lag krav på att bilen måste varna om bilen har punkteringsfriadäck.

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]