Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
HenrikM skrev:Haft bilen inne hos Volvo idag, problemet var att serviceoljestickan inte var isatt ordentligt antingen från fabrik eller om någon på Volvo i Halmstad kollat nivån innan de lämnade ut den. Har under 1000 mil tryckts ut ungefär 1 liter den vägen, händiga killar som jobbar på Volvo :twisted: nötter!
Öppnade du inte ens huven och kollade om du kunde se var oljan läckte ut innan du körde in den till verkstaden, stickan sitter ju på framsidan av motorn så den är ju enkelt att se ?:-/ ?:-/ ?:-/

Snart åker väl folk till verkstaden för att någon glömt stänga en dörr :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Till TS:

Nu blir jag fundersam?
När du fyllt på olja, har du inte kollat på stickan då så det ser bra ut? Har du bara fyllt på så mycket som angivits i displayen och litat blint på det!?
av HenrikM
Det var kloka kommentarer ni kom med :D På MY 11 finns det ingen oljesticka som på min gamla MY08 2.5t. Där satt det en oljesticka som det borde göra på alla bilar, men nej nej, nu har Volvo tagit bort den, är enbart displayen som talar om hur mycket man skall hälla på. Finns en inspektionssticka djupt ner i motorrummet som man som vanlig lekman inte ser eller kommer åt, utan den används enbart på verkstaden. Hade det varit en vanlig oljesticka hade man ju bara tryck till den, men finns det ingen så är det ju lite svårt att göra det!

Ibland blir jag trött på alla kloka smarta Volvobönder, "snart ringer man väl verkstaden för att stänga dörren"! Är snarare Volvo som blivit för tuffa för sin egen kostym och tagit bort oljestickan, med en sådan hade aldrig det här bekymret uppkommit!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Visst är stickan kort men den sitter ju på framsidan av motorn. Det räcker ju att kika ned för att se att det kommer ut olja där.

Jag brukar alltid titta under huven då och då så att det inte läcker olja,kylarvätska/spolarvätska,servo-olja/ac-medel någonstans även om jag åker leasingbil. Då minsakr ju risken att man ska bli stående eller att skadan blir onödigt allvarlig/dyr.
av Steff 99
Nu är inte Volvo unika med att enbart använda "elektroniskoljesticka" men man kan fortfarande köpa Dacia, där har du en enkel bil för människor som vill ha det traditionella.
Bilvalet gör vi oftast själva om vi inte blir påtvingade en tjänstebil.
Användarvisningsbild
av PaNi
Har på mina tidigare femcylindriga Volvodieslar aldrig behövt fylla på olja mellan servicearna, men förra veckan sa min nuvarande V70 D3 åt mig att fylla på en liter olja. Detta redan efter 1400 mil. Kan det bero på att tvålitersdieseln är hårdare trimmad än 2.4-litersvarianterna?
Byta spolarmunstycke bak

kanske denna sida: https://www.ak24.se/sv/kod/oe-v[…]

Har det suttit en motor utan turbo i innan så[…]

Ok fattar då får man leva med att funk[…]

Gjorde detta innan mitt förra inlägg Fel[…]