Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
Hur mycket drar bränslevärmare på en bensin/etanol bil? Ökar förbrukningen i värmaren med energiinnehållet? I så fall 0.6 * 1.1 = 0.66 för bensin och 0.6 * 1.55 = 0.93 för etanol. Någon som har praktiska erfarenheter att jämföra med?

Är det samma bränslevärmare rent tekniskt?
Användarvisningsbild
av FWH
Etanol bilarna verkar man inte kunna beställa med bränslevärmare.
av MattiasD
FWH skrev:Etanol bilarna verkar man inte kunna beställa med bränslevärmare.
Märkligt men nya Passat 1.4 TSI Multifuel (etanol) går att få med bränslevärmare. Hoppas nya T4F motorn också går att få med bränslevärmare.
av XCThord
Hur mycket använder ni era värmare (tänker på er med dieselbilar)?

Jag använder min kanske 1-2 ggr i veckan på XC60:n (som jag kör nästan dagligen). Skulle iväg 05:30 för några dagar sen och då satte jag den på 05:50 så var bilen lagom varm när man satte sig. De gångerna jag ställt in "korrekt" tid har bilen ju varit kokhet när man sätter sig i den ;)
Användarvisningsbild
av FWH
Jag menade naturligtvis Volvo's etanol bilar.

Vet ej om T4F kommer att vara annorlunda.
av ZizzoZ
XCThord skrev:Hur mycket använder ni era värmare (tänker på er med dieselbilar)?

Jag använder min kanske 1-2 ggr i veckan på XC60:n (som jag kör nästan dagligen). Skulle iväg 05:30 för några dagar sen och då satte jag den på 05:50 så var bilen lagom varm när man satte sig. De gångerna jag ställt in "korrekt" tid har bilen ju varit kokhet när man sätter sig i den ;)
Jag kör med min jämt :D Varje gång jag ska till jobbet eller åka nånstans, spelar ingen roll när o vart så startar jag den. Auto On har jag i bilen så den hjälper till o värmer kupén i bilen oxå.
Användarvisningsbild
av Variosboy
XCThord skrev:Hur mycket använder ni era värmare (tänker på er med dieselbilar)?

10-12 gånger i veckan när temperaturen är sånt att det behövs/är skönt!
av XCThord
Sliter inte det alls på värmaren att använda den så mkt? Är allmänt rädd för att batteriet ska ladda ur också (vilket hänt på flera tidigare Volvobilar jag haft)...
Användarvisningsbild
av Variosboy
XCThord skrev:Sliter inte det alls på värmaren att använda den så mkt? Är allmänt rädd för att batteriet ska ladda ur också (vilket hänt på flera tidigare Volvobilar jag haft)...
Alla användning av alla saker sliter säkert, men det är väl skit samma! Har inte dieselvärmare för att det är kul, har det för att det är gött! = Den ska användas! :D

Vissa har ju haft problem med urladdade batterier, inklusive mig själv, men efter uppdatering av programvaran plus att jag nu ställer timern en kvart senare än den tiden jag tar bilen så har det funkat felfritt i två år. (Ska jag ha bilen 07:00 ställer jag timern 07:15, så är bilen varm och isfri så det räcker och blir över!)
Användarvisningsbild
av Doffen
Min V70 II 2.0 D, hvor jeg har autostart PÅ, og kjører varmeren hver morgen 5 dager i uken. Ved pumpen måler jeg ca 6.5-7.0 liter/100 km. Og det er den faktiske bruken inklusiv dieselvarmeren. Bilen viser 5.8 liter / 100 km. Så synes ikke forbruket til varmeren er så veldig høyt.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]