Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 5cylindrar
Hej,
Jag har nu provkört ett antal V70 2,5 FT Automat 2011 och upplever att automatlådan tjuter eller kanske snarare har ett vinande ljud på 1:a och kanske 2:a växeln. Jag tycker det blir väldigt tydligt när man kör från stillastående upp till ca 20-30 km/h. Jag tycker det är något störande i kökörning etc. Är det fler här på forumet som upplever detta tjut eller är jag överkänslig?
av stagesix
låter det hela tiden och att det är så att du inte hör det i högre farter pga anant vägljud eller försvinner det helt enkelt?

Tjut och vin kan vara bränslepumpen som låter.. Det "felet" eller snarare irritationsmomentet är väl kända på x40 modellerna iaf.
Kan du lokalisera vart de kommer ifrån, att det verkligen är lådan som låter menar jag.

/stagesix
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag kör taxi och firman jag kör för har 15 st V70 2,5 FT automat. Jag upplever samma som du på de bilar jag kört så antagligen är det "normalt". Om du ändå är fundersam kan du ju åka förbi din vänliga volvoverkstad och höra.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Anders E
Har samma sak på min och alla liknande bilar som jag åkt med, nya eller taxi 23000 mil+, låter likadant.
Verkar nog vara så.
av 5cylindrar
Japp, tjutet man hör verkar vara normalt. Frågan är bara om någon upplever detta normala "tjut" som besvärande på något sätt vid normal körning?
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Hade ett vinande ljud från drivlinan på min XC70 D5 aut 2008 men bara ibland.

På min nuvarande bil har jag aldrig hör detta ljud.

/H
Senast redigerad av 1 Henry_Fågeljazz, redigerad totalt 0 gånger.
av lobbysleeper
Inget jag känner till, tycker jag brukar vara känslig mot ljud... Enda ljud jag har är det vinande ljudet från dubbdäcken i takt med att farten ökar (eller jag gissar/hoppas det är dubbarna så det försvinner till sommardäcksbytet).

Är det inte bytt egr och egr kylare på […]

Tysta sommardäck V90

Ett däck som är homologiserat och mä[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Snyggt! Bävar inför bromsjobbet, det ver[…]

Polestar 4

Jag följer flera Polestar grupper på Fa[…]