Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hollan
nja förra veckan kolla jag generatorn på en v40 01 och den klara ladda 105ah på tomgång så visst laddar den på bra redan på tomgång
av CalleV70
Tartryffel skrev: Man ska också komma ihåg att det inte är batteriets kapacitet som är det egentliga problemet. Problemet är att så många förares körning genererar ett nettouttag, dvs att deras strömförbrukning inte hinner laddas upp av tiden bilen är igång. Har man då ett litet batteri så får man symptomen (tomt batteri) tidigt, men man kommer inte undan problemet oavsett hur stort batteriet är. Däremot klarar man sig längre tid med ett stort batteri, dvs fler körcykler krävs för att tömma batteriet.
och detta är mitt medvetna problem. brännare på i 25 min, kör 8 min. Så batteriet tömms. Och tar skada när jag inte orkat sätta in den (förkopplade c-tex-) laddaren. Så allt nytt är nog bättre än det gamla.

- Fundering; testet var bra att läsa. jag tittade på Biltemas och jämför med ett "prisvärt"
Det prisvärda har 30 % högre kapacitet. Det prisvärda har sämre än 30 % bättre värden utom när startmotorn gått 2 min i 20 graders kyla!!!
(Hallå, det går på Amazon men inte på D5...)
Och slutsatsen är att Biltema är dåligt... Vad har jag missat??
Så förstår jag inte testet riktigt. Håller med att man borde haft samma storlek.. Men jag är ingen batteriexpert.

Man frågan kvarstår, har någon erfarenhet om det större (högre) batteriet får plats i min Volvo???
En ganska vanlig 245:as liv

För några veckor sedan körde jag b[…]

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]