Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

LazerHawke skrev:är det möjligt montera i senaste T6ans turbo i 2008ans T6a?

eller behövs massa annat?

vad skulle det kosta om det är möjligt montera?
Antar att din tanke med at byta turbo är att få mer effekt, eller!?
För det lär ju inte bara vara turbon som skiljer, och oavsett vilken turbo du stoppar i din så kommer du inte inte att få mer laddtryck än vad din styrning tillåter, så det är -hur du än vrider och vänder på det-billigare att låta tex BSR trimma din 2008:a..
Alltså, det låter som ett rätt krångligt och dyrt projekt med osäkert utfall. Mjukvaran du har köpt är ju för gamla motorn och turbon. Risken är att det blir stök med grejerna. Den uppgraderade motorn har ju inte bara ny turbo utan också andra uppdateringar. Och du lär inte hitta någon mjukvara som optimerar gamla motorn med nya turbon... så jag föreslår att du lägger ner... jag tror det är det enda rimliga. Tyvärr. /PH
Mekansikt passar den om du byter hela motorn.
men det är inte samma elsystem, o inte samma mukvara.
är nog billigare att byta bil, än att få det at funka.
Hoppas jag inte vänder uppochner på vissas tillvaro när jag säger att det är precis samma turbo på T6 285hk som 304hästaren.

Karaktärsmässigt är det ingen större skillnad förutom att nya T6 har mer kraft över hela registret.
Summa summarum - är det bara mjukvaran som skiljer, eller är det andra modifikationer som gett upphov till de nya medlemmarna i stallet?
HerrDödén skrev:Summa summarum - är det bara mjukvaran som skiljer, eller är det andra modifikationer som gett upphov till de nya medlemmarna i stallet?
Skillnaden mellan 285 och 304hk T6 ska i princip röra vissa omgjorda interna komponenter, vilket gett upphov till lägre intern friktion enligt Volvo själva. Alltså inte fråga om en "chippad" 285hästarsvariant.
Vad gäller externa delar skiljer det som sagt inget.

Turbon som sitter på båda motorer heter förövrigt Borgwarner K16, för den som vill fördjupa sig vidare.
Samma turbo med viss modifikation används också i Focus RS.
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]