Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej allihopa, efter att ha varit fast i BMW träsket i många år så har vi fått tillökning i familjen och blickarna går nu mot en Volvo V70 II. Eftersom jag är helt ny på Volvo så har jag några nybörjar frågor :)

Jag hade tänkt mig en V70 II Summum med 2.5ft motorn och automat.
Mina funderingar:
- Skiljer det något mellan modellåren (2008-2010) förutom motorn som blev starkare ?
- Innebär Summum paketet att den är fullutrustad eller finns det någon "måste ha" utrustning utöver det?

Mvh
Patrik
Nyckelavstängning till passagerarkrockkudde
Fetare speldosa
Laminerade sidorutor
Fartberoende servo

Från MY11 ingår BT-handsfree i Momentum, före det tillval. Även det ett "måste".

Med detta och Summum får du en välutrustad bil.
Direkta skillnader visuellt kan du se nedanstående exempel, sen är det alltid mycket ändringar som skett för det senaste modell året t.ex. har dörrarna förbättrats så att dem känns lite tyngre och bättre och även dörröppningshantaget är mjukare. Det är väldigt mycket bakom skalet som har skett och exakta förändringar känner jag inte till.

Dock skulle jag inte säga att det skiljer mycket mellan årgångarna, men självklart har 2011 fått uppdateringar för dem fel som rapporterats in för 2008 t.ex. Vad jag vet om 2008 som jag själv upplevt med våran V70 var att bagagelåset i luckan rörde på sig vilket skapade ett "klonk" ljud vid olika ojämnheter, dock inte hört något av detta alls i en V70 från 2011 och på Volvo löste man ljudet genom att lägga på fett i låset.

Någon som mer direkt känner till andra skillnader mellan modell åren får gärna fylla på! :)

Interiör 2008
http://www.trucktrend.com/roadtests/wag ... to_07.html

Interiör 2010-11
http://volvo-s80.com/wp-content/uploads ... terior.jpg
Välkommen till forumet!
V70 2,5 FT kom som MY (modellår) 2009
Förutom ovan nämnda interiörförändringar till MY2010 så ser man skillnad Exteriört att det är det nya större emblemet i fronten.
Ratten och en del knappar är nya från MY10 (V46)

Växellådan är ny från MY10 med en högre utväxling för att få ned förbrukningen.

Från MY11 kom ytterligare en del interiörförändringar. Bla krom runt mittkonsol samt sömmar i lädret i dörrarna.

Bilar med herrgårdsvagnspaket och teknikpaket kan jag rekommendera (utöver summum.

Se min länk till garaget nedan. Jag har en MY10 summum med en hel del extra. Finns många bilder plus beskrivning av utrustningen.

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]