Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det finns en del STORA företag som kör sina tjänstebilar i 8 år. De har gjort en ganska grundlig kalkyl som bekräftar att efter 8 år överskrider underhållskostnaden motsvarande kapitalkostnad. Här pratar vi naturligtvis bilparker på flera hundra tjänstebilar, som dessutom fått en viss specialanpassning och inredning (=extra investering som skall räknas hem) Andrahandsvärdet är inte stort då bilarna gått MÅNGA mil efter 8 år..
sandberg80 skrev:
StringerBell skrev:
perhall skrev: Sen har vi ju komiskt höga andrahandsvärden i Sverige. Det är nog enda landet i världen där det även utan glädjekalkyl faktiskt kan löna sig att byta efter några år. Bilar som Golf, A4 och i viss mån V70 har ju ett oerhört och inte sällan orimligt högt andrahandsvärde./PH
Sakta i backarna nu.

Det kan hända att det går göra hyffsade affärer nu med brist på begagnat i lager, men situationen var ju en helt annan bara för 1,5 till 2 år sedan.
De som köpte bilar som antingen var nya lagerbilar eller bilar som var kanske 1-2 år gamla för just 1½-2 år sen har nog gjort extremt bra bilaffärer.
Min fru gav 252 lappar för en fabriksbeställd V70 2,5FT Summum våren -09. Det var en hyfsad affär men klart präglad av de omständigheter som rådde då.

I övrigt finns det några enkla generella tumregler om man vill minimera värdetappet:

1. Köp inte stor motor
2. Välj lite utrustning
3. Köp inte en bil som sticker ut/anses konstig

Hur kul blev det nu att köpa ny bil? ??:-/
Arese skrev: Min fru gav 252 lappar för en fabriksbeställd V70 2,5FT Summum våren -09. Det var en hyfsad affär men klart präglad av de omständigheter som rådde då.

I övrigt finns det några enkla generella tumregler om man vill minimera värdetappet:

1. Köp inte stor motor
2. Välj lite utrustning

Är väl inte fel om man är nöjd med en komfortabel V70II.
Inte snabbast vid rödljus
Inte massa lullull som man sällan använder eller inte anser att man behöver, troligtvis färre fel
Har inget behov att någon ska se "min nya fina bil". :wink:

Det finns väldigt många som tycker att detta är helt Ok, troligtvis merparten, och dessutom inte så intresserade av "detta med bilar". Vilket också innebär att man inte söker sig till forum för bilar där merparten är "bilintresserade" och tycker det är värt med det lilla extra även om det kostar.

De bilar jag handlat begagnat har varit utifrån pris, skick och miltal, har minimalt tagit hänsyn till olika utrustningsnivåer. Gärna en färg som döljer att den inte tvättas allt för ofta :D
Senast redigerad av 1 AndS, redigerad totalt 0 gånger.
Vi ska nog också tänka på att vi som hänger på detta forum inte helt representativa för medelsvensson heller. Tror vi här kanske har ett större intresse för bilar med mer utrustning och större motorer och därmed är beredda att ta en högre kostnad.
Bästa köp är troligen bilen med minsta motorn och ett paket nått eller ett par steg upp från bas, sen givetvis i en attraktiv färg.
sandberg80 skrev: De som köpte bilar som antingen var nya lagerbilar eller bilar som var kanske 1-2 år gamla för just 1½-2 år sen har nog gjort extremt bra bilaffärer.
Jag lyckades pricka in just det. 15 mån gammal bil med 9 mån garanti kvar som köptes våren 09. Sedan dess och 4000 mil senare har den tappat ungefär 25000 pris, efter att ha ökat sitt värde första halvåret efter köp.
Arese skrev: I övrigt finns det några enkla generella tumregler om man vill minimera värdetappet:

1. Köp inte stor motor
2. Välj lite utrustning

Precis, en välutrustad bil köper man ett eller två år begagnad om man vill spara pengar. Finns gott om personer som inte bryr sig (alls) om värdetapp.

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW,[…]