Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gurra82 skrev:igår den 3 januari var då bilen hos doktorn, felet berodde på en någon tempgivare som inte ville fungera, nu skall den funka, min gamle pappa fick åka och lämna in den, men litar på att den funkar igen som den ska, får vi se när jag åker på verkstad igen,
Gurra - en fråga av nyfikenhet - lyste aldrig den gula motorlampan när detta hände? Det borde ju bli en felindikation någonstans. Kanske var det en givare som inte var kopplad till en felkod men du borde ju fått fel på emissionsdata eller liknande kan man tycka.

Alla felkoder poppar dock inte upp på den gula mätare eller ens i en felkodsläsare men detta borde göra det kan man ju tycka.
Racetwin2 skrev:
Gurra82 skrev:igår den 3 januari var då bilen hos doktorn, felet berodde på en någon tempgivare som inte ville fungera, nu skall den funka, min gamle pappa fick åka och lämna in den, men litar på att den funkar igen som den ska, får vi se när jag åker på verkstad igen,
Gurra - en fråga av nyfikenhet - lyste aldrig den gula motorlampan när detta hände? Det borde ju bli en felindikation någonstans. Kanske var det en givare som inte var kopplad till en felkod men du borde ju fått fel på emissionsdata eller liknande kan man tycka.

Alla felkoder poppar dock inte upp på den gula mätare eller ens i en felkodsläsare men detta borde göra det kan man ju tycka.
Gurra 82 och jag verkar haft samma fel.
Ingen lampa tändes eller annan info från bilen, på min i alla fall...däremot var felet enkelt lokaliserat på verkstaden.
Mekanikern sa " tempgivaren till avgasreningen visar 1000 gr vid nystartad bil" Verkar vara så att givarnas värden syns i deras utr..

Känns skönt att en felsökning kan vara snabb och enkel ....man hör ju ibland motsatsen :???:
Felkod på en givare kan sättas vid tre tillfällen:
1. Avbrott på kabeln
2. Kortslutning
3. Fel värde (utanför området)

1 och 2 är inga problem att förstå.
När det gäller punkt 3 är det lite lurigare.
Låt säga att en tempgivare "säger" att motorn är 80 grader varm fast den i själva verket är 90 grader.
I det läget kan ingen felkod sättas eftersom 80 grader faktiskt är ett möjligt värde.
Skulle däremot motortempgivaren säga att motorn är 500 grader varm så blir utanför området och felkod sätts.

Vad som är giltigt område är ju olika för olika givare och under olika förutsättningar under driften..
En givare kan alltså ge fel värde, men så länge värdet är inom området som anses vara möjligt för givaren så sätts ingen felkod.

Och det är här det skiljer mellan en A mekaniker och en B mekaniker..

En B-mekaniker som bara kan läsa felkoder kommer inte kunna lösa ett fel av samma art som ovanstående skribent hade.
En A-mekaniker kopplar in sig och tittar på vilka värden som olika sensorer lämnar och kan med hjälp av erfarenhet avgöra om det är något fel även om ingen felkod sätts!
Racetwin2 skrev:

ingenting motorlampa eller någon felkod, bara trött och slö, provade bilen idag och nu fungerade den som den skulle

Hejsan! Är inte så uppdaterad på […]

Nu bränslepriserna har sjunkit så har m[…]

Är det någon som vet vilken BT version […]

Går det att demontera turbon utan att monter[…]