Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
mange69 skrev:Hämtade ut min V70 D5 AWD i nov. Hittills bara kört 130 mil, men tankat 2 ggr. Hittills har den dragit strax över litern och jag skulle klassa det som blandad körning. Bilen står med motorvärmare på jobbet dagtid och i varmgarage över natten. Deklarerad förbrukning 0,71. Ska den dra över litern? Det är ju mer än deklarerad förbrukning i stradstrafik! Hur gör era?
Allt mellan 0,5 -1,5l/milen är "normalt" , helt beroende på hur du använder bilen och värmaren.
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Nu har ju jag inte en diesel men försäljaren sa "inget släp" de första milen men gasa som vanligt. När det gäller förbrukning ligger jag på 1.31 i snitt med etanolen. Detta är lugn blandad körning, sällan längre än en mil i taget. Helt ok för mig! Etanolen kostar 9.84 där jag bor.

Tomas
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag har också fått rådet att ta det lugnare i början. Ca 100 mil enligt de senaste säljarna jag haft. Med min ingenjörsbakgrund så tror jag också som föregående talare att maxbelastning inte är att föredra precis i början. Jag skulle alltså tippa att det är sämre med maxbelastning på låga varv än att ex varva motorn lite mer.

Jag har också hört att varierande varvtal är bra dvs inte konstantkörning med farthållare. Detta för att olika varvtal ger olika inslitning på olika delar av lager etc.

Men som sagt det råder delade meningar om detta. Vissa byter tom motorolja efter att bara ha kört nå¨gra mil. Detta då det brukar finnas bearbetningsgrader och gjutsand kvar i motorerna (om än i små mängder). Möjligtvis kan man göra detta om man skall behålla bilen hela livslängden ut men annars tycker jag det kan kvitta:)

Det som du däremot SKALL köra in försiktigt är vinterdäcken. Inga kraftiga inbromsningar eller hjulspinn de första 80 milen. Undvik gärna också rattutslag stillastående på asfalt etc. Då kommer dunbbarna sitta kvar längre och du får säkrare däck.
Användarvisningsbild
av FWH
"Min" skola är att inte belasta hårt, men att variera varvtalet.

Dvs, ingen tung last, och inga "höga" varv (dvs ej över 4500 på en bensinare) men heller inte ligga i jämn fart.
Att variera varvtalet är det som behövs.

Denna artikel är ganska bra, det finns en del ytterliggare länkar längst ner:
http://www.civinfo.com/wiki/index.php?title=Running_in
av VXC70
plåga den inte och kör lungt :) kör ni lungt så kommer ni kunna behålla bilen i skick efter färden, med tanke på väglag och olycksrisken.

Får gratulera!! Vad hade du för miltal[…]

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]