Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 5cylindrar
Ja, lägre förbrukning och skatt är ju en bra anledning till att uppgradera till euro5. Frågan är dock om förbrukningen blir lägre? Vi får vänta på nya specen och se. Den borde väl offentliggöras inom kort? Personligen är jag tveksam till att det blir några större skillnader mot dagens motor.

Om man köpt en 2,5FT under året så har man väl skattebefrielse alt lägre förmånsvärde i 5 år oberoende om man har euro5 eller inte?
Användarvisningsbild
av FWH
5cylindrar skrev: Om man köpt en 2,5FT under året så har man väl skattebefrielse alt lägre förmånsvärde i 5 år oberoende om man har euro5 eller inte?
Lägre förmånsvärde för E85 bilar är bara fram till sista December 2011 oberoende om du köpt en Euro5 eller inte som det ser ut just nu.
Användarvisningsbild
av FWH
Nu finns 2,5 FT på "bygg din bil" igen, däremot inte under tekniska specifikationer.

Men, i "bdb" kan man klicka på "mer info" under modellen och få upp viss teknisk data, där ser effekt och vridmoment oförändrat ut.

Men - ser inte 0-100 ut att ha minskat något? Ändrad utväxling?

Dessutom är "Driver Support" valbart, vilket Bilia påstod att det inte var, men "bdb" är inte alltid helt exakt.
av s6025t
Ja du har rätt i att 0-100 har minskat till 7,3/7,5 sekunder förut var det 7,7/7,9 o även bränsleförbrukningen är lägre förut var den 8,8/9,7 nu har den 8,6/9,6 med nya EURO5 motorn :o Men på bygg din bil verkar FT bara ha 1 synligt slutrör nu oxå kanske nytt avgassystem?
Användarvisningsbild
av FWH
s6025t skrev:Ja du har rätt i att 0-100 har minskat till 7,3/7,5 sekunder förut var det 7,7/7,9 o även bränsleförbrukningen är lägre förut var den 8,8/9,7 nu har den 8,6/9,6 med nya EURO5 motorn :o Men på bygg din bil verkar FT bara ha 1 synligt slutrör nu oxå kanske nytt avgassystem?
Dock har toppfarten sjunkit rejält till 210/210 från 235/230.

Snabbare acceleration och lägre top fart tyder på lägre slutväxel och därmed tyvärr inte det fina låga motorvarvet i motorvägsfart. :cry: :cry: :-(O) :-(O)

Men jag vet inte riktigt hur en lägre slutväxel skulle hjälpa bilen att uppfylla Euro5?
Hamnar den bättre till i test cykeln kanske?

CO2 (som inte är en del av Euro5) har sjunkit lite från 209/232 till 206/229.

MEN - scrollar man ner till Miljöklass står det Euro4 / 2005, så frågan är hur korrekt denna data är egentligen? ??:-/ ?:-/
av viktore
FWH skrev:
s6025t skrev:Ja du har rätt i att 0-100 har minskat till 7,3/7,5 sekunder förut var det 7,7/7,9 o även bränsleförbrukningen är lägre förut var den 8,8/9,7 nu har den 8,6/9,6 med nya EURO5 motorn :o Men på bygg din bil verkar FT bara ha 1 synligt slutrör nu oxå kanske nytt avgassystem?
Dock har toppfarten sjunkit rejält till 210/210 från 235/230.

Snabbare acceleration och lägre top fart tyder på lägre slutväxel och därmed tyvärr inte det fina låga motorvarvet i motorvägsfart. :cry: :cry:

Men jag vet inte riktigt hur en lägre slutväxel skulle hjälpa bilen att uppfylla Euro5?
Hamnar den bättre till i test cykeln kanske?
Hehe, man når 235km/h innan man ens varvat ut 5ans vxl så även om man ändrar lite i utväxlingen påverkar inte det toppfarten nämnvärt, såvida motorns effektregister inte avsevärt förändrats också men det är osannolikt.
Mest troligt har Volvo spärrat den till 210km/h för att kunna använda däck med lägre hastighetsklassning. Man gjorde likadant på tidigare V70/S60 2.5T, ett jävla påfund om jag får säga.
Användarvisningsbild
av FWH
viktore skrev: Hehe, man når 235km/h innan man ens varvat ut 5ans vxl så även om man ändrar lite i utväxlingen påverkar inte det toppfarten nämnvärt, såvida motorns effektregister inte avsevärt förändrats också men det är osannolikt.
Mest troligt har Volvo spärrat den till 210km/h för att kunna använda däck med lägre hastighetsklassning. Man gjorde likadant på tidigare V70/S60 2.5T, ett jävla påfund om jag får säga.
Effekt och vridmoment (incl "vid varvtal") anges oförändrade.

Är det däck med lägre rullmotstånd och lägre hastighetsklassning som de satt på 2.5T tidigare?

Om den är begränsad elektronisk så gör det ju inte så mycket, 210 räcker rätt bra för det mesta.
Användarvisningsbild
av js1
Undrar hur bilderna på 2,5FT "Bygg din egen Volvo" stämmer? Den har inga dubbla pipor och kollar man interiörvy och bagage så har den förhöjt golv precis som AFV:n??
Användarvisningsbild
av FWH
js1 skrev:Undrar hur bilderna på 2,5FT "Bygg din egen Volvo" stämmer? Den har inga dubbla pipor och kollar man interiörvy och bagage så har den förhöjt golv precis som AFV:n??
Ja, jag tror den stämmer dåligt...

Jag har mörkt att bdb in alltid är helt exakt, till exempel så saknas den hel gråa läder inredningen som man kan välj till R-design.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]