Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johannes3
Hej

Jag äger en nästans ny v70 drive 1.6 diesel och den drar till höger och ratten sitter inte exakt i mitten. Det blir ännu värre när det blåser från vänster sidan eller när jag lastar bilen med 200kg. Bilen har varit in i verkstad flera gånger och jag uptäckte idag att en lånebil v70 drive 1.6 d som jag provade har samma problem.
Jag hör gärna om det finns fler med samma problem eller helst hur ni har löst problemet.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Det låter som ett enkelt fel att fixa för verkstaden. Kanske har någon kört på en refug eller liknande och gjort att något av stagen i framvagnen fått sig en smäll. Inte omöjligt efter dessa två vintrar. Detta skall du fixa direkt tycker jag. Främst av säkerhetsskäl men även för att bilen lär tugga däck och dra mer bränsle. Iaf om hjulen inte är rätt inställda.
av johannes3
Hej

Bilen är 3 månader gammal och felet har varit där från borjan (bilen har varit in på verkstad 3 gånger) så det kan inte vara så enkelt. Felet finns också på lånebil. Det känns även att efter hjuljustering det blev bättre men efter flera veckor
blir det sämre igen och bilen drar åt höger igen.
Användarvisningsbild
av CarMan
Drar bilen till höger, eller följer den vägludningen? (alltså drar till vänster om du åker på fel sida på exakt samma vägsträcka)?
Användarvisningsbild
av 164E
Min 2,4D 10:a drog också till höger när den hämtades ut. Den mättes då upp och hjulinställningen fram och bak justerades, varefter den gick bra.

(Edit: den drog till vänster när den hämtades ut)
av Peanuts
På min 2011 DRIVe som har rullat ca 2500 mil har jag inte märkt att den drar åt något håll(förutom framåt och bakåt :) ) så det borde inte vara något generellt fel för DRIVe-modellerna.

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]