Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Hämtade min 2,4d -10 från verkstan idag. Hade klagat på att kopplingspedalen går upp segt vid kyla. Detta är mycket påtagligt vid -20. Man märks t o m vid nollgradigt om man kollar noga: om man lyfter foten snabbare än normalt så hinner inte kopplinspedalen med. Vid vardaglig gubbig körning så märker man inte av detta. Men jag tycker ändå att det är fel. Med lite inspirerade nerväxling vid en omkörning, som man mest hela tiden gjorde på sin 99hk Granada 2,0 i sin ungdom, skulle det utan tvekan innebär att pedalen inte hinner med. När det är -20 och kallare är detta högst påtagligt!

Mecken säger att v70 har dessa egenskaper, det beror på att hydraulvätskan tjocknar och att det är helt normalt. För mig är det ett fel på min bil. Om alla bilar beter sig på samma sätt så är det enligt mitt synsätt ett konstruktionsfel! Jag har aldrig haft en bil med detta beteende förut oavsett om de haft hydraulik eller wire

Några åsikter? Hur funkar era bilar?
Jag kan enbart hålla med "Cox". I och för sig kör jag automat nu, men V70:n jag hade innan var manuell. Den körde jag med i temepraturer ner till -35 ibland och det fanns ingen tendens till seg återgång. Gick inte att lyfta foten så fort att pedalen inte hann med ens då.

Att sedan hydrauliken i lådan gav upp vid ett tillfälle och pedalen vägrade lyfta sig från golvet över huvudtaget är en helt annan historia. :twisted:
Det blev jä...igt dyrt! (S)
Peanuts skrev:På min 2011 DRIVe har jag inte märkt av detta fenomen, har kört i temperaturer ner till -25.

DRIVEe är det 1.6D?
Provkörde en sådan i slutat av sommaren, där var det responsen från själva motorn som var sen/seg.
Jag tror (vet inte) att Volvo endast monterar den i sina mindre modeller idag!?
Hej. Japp, det är 1.6D. Responsen är väl inte enorm från motorn men fullt tillräcklig för mig. (Särskilt med lite ettor och nollor från BSR). Vad jag vet ska den forsätta byggas i vår, den måste bara miljöklassas först. Den kanske får lite mer prestanda då och kanske kallas D2 men det är samma spis i grunden så vitt jag vet.

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]