Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

P1800 skrev:
opA skrev:..... Briljanta lösningar på en bil for svenska vinterförhållanden! Jag kan inte helt utesluta att konstruktören bakom vindrutespolningen är en kurskamrat till de nyss nämnda förmågorna. Spolningen når nämligen upp på halva vindrutan-
Skatta dig lycklig då! Max en tredjedel för mig. Men bilen stannar själv, så vad då :D
AndS skrev:Nej, man behöver inte använda serviceläget. Man borstar och skrapar ren rutan. Avslutar sedan med att föra isskrapan längs med torkarna så de släpper från rutan och knackar rent dem.
Skulle du vilja lyfta upp dem i serviceläget och sedan glömmer att släppa ned dem så är det inte hela världen. De tar då mot huvkanten på undersidan och fälls ned, och det blir inga märken på huvens ovansida eller omlackningsbehov. Volvo har väl aluminiumhuv så det finns inget som kan rosta av något litet märke vid huvkantens undersida som inte syns.
Så för min del är det inga problem, men jag har ju också värmaren till hjälp då jag kör diesel.
Hur gör du med iskanten på 1/2 -1 cm som bildats vid torkarbladen när de snöat och du kört värmaren? Den isklumpen är ej att leka med på min v70 -09
cse skrev:
AndS skrev:Nej, man behöver inte använda serviceläget. Man borstar och skrapar ren rutan. Avslutar sedan med att föra isskrapan längs med torkarna så de släpper från rutan och knackar rent dem.
Skulle du vilja lyfta upp dem i serviceläget och sedan glömmer att släppa ned dem så är det inte hela världen. De tar då mot huvkanten på undersidan och fälls ned, och det blir inga märken på huvens ovansida eller omlackningsbehov. Volvo har väl aluminiumhuv så det finns inget som kan rosta av något litet märke vid huvkantens undersida som inte syns.
Så för min del är det inga problem, men jag har ju också värmaren till hjälp då jag kör diesel.
Hur gör du med iskanten på 1/2 -1 cm som bildats vid torkarbladen när de snöat och du kört värmaren? Den isklumpen är ej att leka med på min v70 -09
Har inte haft några problem med en sådan isklump som jag märkt, utan jag trycker bara till med isskrapan i lite vinkel så jag ser att torkaren är lös. Rutan är ju fortfarande lite varm efter värmaren, om man ställt in den så att den är färdig när man ska åka. Kör alltid med inställd tid när jag ska använda bilen och inget annat.
Tack för alla svar....

Men jag måste hålla med OpA att jag tycker inte det här är speciellt välkonstruerat. Tur att inte mitt larm går av när värmaren går.... Då hade jag blivit "skogstokig".

/Sverre

Hej. Köpte mig en beg Volvo V60 T6 i slutet […]

Såvitt jag vet ska multirem bytas samtidigt […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Jag har nu bestämt mig för att inte k&ou[…]

V60 Cross Country eftertraktade

Hur står sig bensinvarianten då? All[…]