Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trimmie
Har en v70 II 08;a . Tänkte låna en kompis takbox han har en v70 06;a passar fästena på min rails eller måste jag ha takräcke??
Jag har den stora vingen, funkar det då att öppna bagageluckan?
Tackar..
av Novis01
Först måste du skilja på box och lasthållare, boxen brukar inte ha något fäste för "bilen".
Bortsett från det så är railsen likvärdiga på V70N och V70II.
Jag använder tex. samma Thule lasthållare på min V70II som på min tidigare V70N.
Om det går att kombinera med vinge beror på vilken box du sätter på (och vilken vinge).
Om du menar "vanliga vingen" som tex. ingår i R-design så står ju vingen rakt upp när du öppnar luckan och tar då inget utrymme på "längden". Fungerar tex. med Packline original som är 220cm lång.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
trimmie skrev:Har en v70 II 08;a . Tänkte låna en kompis takbox han har en v70 06;a passar fästena på min rails eller måste jag ha takräcke??
Jag har den stora vingen, funkar det då att öppna bagageluckan?
Tackar..
jag har en packline och den är såpass stor att jag måste sätta den så långt fram det går för att kunna öppna bagaget. Annars tar handtaget på packboxen i spoilern och då jag har hydraul-luckan så är det mindre bra......

Men det är en "tight fit". Det är på millimetern. Delvis pga att boxens spår för takräcket är placerade så oturligt att om jag drar den 1 cm bakåt så hamnar jag mitt i mittfästet av railsen. Om jag flyttar den bakåt så att bakre räcket kommer bakom railsfästet så tar spoilern i.....:-(

Förutom detta så väsnas det så förbannat av både räcket och boxen (jag är överallergisk mot kupéljud kan jag tillägga) så förra året åkte jag utan boxen och hyrde skidor i stället. Detta året blir värre med tre barn och fru.....Så den åker nog på igen:)
av Novis01
Emiljonsson7 skrev:...Men det är en "tight fit". Det är på millimetern...
Håller med om att det är millimeterpassning, men det går :D
Tillräckligt långt bak för slippa "överhäng" fram (inbillar mig att överhäng ger "lyftkrafter" på boxen?) men inte så långt bak så att det blir konflikt vid luckan. I mitt fall är den kritiska punkten om nyckeln sitter kvar i boxen och man öppnar luckan.
av lobbysleeper
Som sagt, med rails är det ju bara att skjuta boxen fram/bak tills den passar (dvs förmodligen så långt bak som möjligt utan att bakluckan tar i box eller nyckel).

Har också en Packline, men har för mig jag kan ha den precis bakom mittre railspinnen/stödet.

Och juste, om du har silvriga rails, akta så du inte skadar "lacken" på dessa, lätt hänt i synnerhet om räckes-fästena saknar gummiskydd (lägg då något mjuk mellan som skydd, fick jag göra då jag sumpat gummina på insidan, den som nyper åt runt railsen)

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]