Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag hittade det på Webasto, om det nu är en webasto som sitter i V70 !
Förbrukningen är mellan 0,3-0,6 liter i timmen

Skall jag gå till min ökade förbrukning så borde det vara avsevärt mycket mer, min faktiska förbrukning har sigit med ca 0,15l/milen , märkväl att jag står i varmgarage så den ökning skall då enbart vara för att ge värme i bilen när jag kör.
Jag tror att kylan måste ha en stor inverkan även på bilens bränsleförbrukning.
Men jag är ändå fundersam, för då visar färddatorn nära 30% fel....... för låg förbrukning datorn säger 0,71 och verklig 0,95. ?:-/
VolvoB20 skrev:
Att bilen drar mer vid korta sträckor och vid flera starter istället för landsvägskörning är vi nog medvetna om. dock så har jag ju inte så lång erfarenhet av D3an med dieselvärmare så ska fortsätta experimentera med förbrukningen. Tycker fortfarande att dieselvärmaren drar mkt. Det är ju inte så att jag kör hårdare och mer aggressivt bara för att jag kört med dieselvärmaren innan jag åker iväg. Ändå får jag 0.2 dl mer i förbrukning per mil ungefär. Det jag undrar är vart kommer dom ifrån om det inte är från dieselvärmaren(tidur)

Jag har extra värmaren på auto och har alltid haft det.[/quote]

Detta låter enligt mig märkligt, här nere i skåne så har det ju varit ganska kallt i veckan mellan 4 och 10 minus. Jag tankade i lördags och har nu kört 47 mil i detta för skåne kalla vädret, o min D3 aut står nu på 0.59l/mil. Då går värmaren 50minuter på morgonen, 50 minuter innan jag kör hem från jobbet varje dag. I lördags och söndags blev det värmaren 50 minuter 3 ggr. Samma bredd på dubbdäcken som på sommardäcken och extravärmaren står på auto.[/quote]

Klart färddatorn står på 0.59, den visar ju inget av det värmaren förbrukar. Det är ju sedan vid pumpen man märker att värmaren har tagit 2dl extra.[/quote]

Men då skulle väl körda mil enligt trippmätaren kontra "kvar till tom tank" ha mindre skillnad. När man plussar ihop "kvar till tom tank" och körda mil enligt trippmätaren så brukar jag alltid ligga ganska exakt på 1000km, nu ligger den summan på närmare 1100km.
En annan intressant aspekt är ju hur mycket "tankmätaren" visar i förhållande till körda mil enligt trippmätaren. Men jag ska se om jag tankar i helgen så lovar jag att återkomma.

För att hålla sig tillämnet så kan jag hålla med om att det verkar vara effektskillnad på värmare i olika modeller. Farsans V50 2.0D blir faktiskt lite varmare än min, i varje fall efter 45minuters gångtid på värmarna. Kan även meddela att min värmare gick mycket tystare än farsans, vilket någon var inne på innan.
metal skrev:För att återgå till ämnet lite om värmaren från tillsatsvärmaren räcker till så kan jag i alla fall tillägga att den värmaren (Webasto) jag har i min S60 T6 MY-11 har en effekt på 5 kW enligt infon som står på klisterlappen i motorrummet.
Har dock inte haft "möjlighet" att prova den i riktigt kallt väder än med igenisade rutor.
Är det nån som har koll på vad det är för effekt på värmarna på dieselarna? Ovan gäller väl bensinare?
rowe skrev:
metal skrev:För att återgå till ämnet lite om värmaren från tillsatsvärmaren räcker till så kan jag i alla fall tillägga att den värmaren (Webasto) jag har i min S60 T6 MY-11 har en effekt på 5 kW enligt infon som står på klisterlappen i motorrummet.
Har dock inte haft "möjlighet" att prova den i riktigt kallt väder än med igenisade rutor.
Är det nån som har koll på vad det är för effekt på värmarna på dieselarna? Ovan gäller väl bensinare?
Det är samma för diesel, med största sannolikhet. Jag har drygt 5kw på min och det lär inte vara mindre på 60/70/80 modellerna.
ZizzoZ skrev:
FSandstrom skrev:Jag hade inte skyllt på dieselvärmaren. Åker jag landsväg så visar datorn 0,59 och på pump 0,60 , men kör jag 2mil per start så visar färddatorn kanske 0,63 men på pump är det 0,7. Detta är sommarsiffror och jag har värmaren helt avstängd. Nånting är seriöst fel på mätningen när man startar motorn. Till sommaren skall jag slå på värmaren på auto och se om siffran blir annorlunda
Att bilen drar mer vid korta sträckor och vid flera starter istället för landsvägskörning är vi nog medvetna om. dock så har jag ju inte så lång erfarenhet av D3an med dieselvärmare så ska fortsätta experimentera med förbrukningen. Tycker fortfarande att dieselvärmaren drar mkt. Det är ju inte så att jag kör hårdare och mer aggressivt bara för att jag kört med dieselvärmaren innan jag åker iväg. Ändå får jag 0.2 dl mer i förbrukning per mil ungefär. Det jag undrar är vart kommer dom ifrån om det inte är från dieselvärmaren(tidur)

Jag har extra värmaren på auto och har alltid haft det.
Det var inte riktigt så jag menade, det var inte differensen mellan landsväg (0,6) och stadstrafik (0,7) som jag tycker är orimlig, det jag irriterar mig på är att färddatorn visar i princip rätt utan många starter, men 10% fel vid många start stop. Så att bara gå på färddatorn och säga att dieselvärmaren dragit (0,7-0,63)*~65liter = 4,5 liter är helt tokigt (eftersom den är helt avstängd), i alla fall i mitt fall.

Men visst, kör man samma sträcka hela tiden ett par tankar och mäter vid pump, och sedan under samma förhållanden kör med värmaren så kanske man kan få fram något. För mig kommer det ta ett par år eftersom jag bara kör en tank i månaden och då hinner omständigheterna ändras :).
FSandstrom skrev:Det var inte riktigt så jag menade, det var inte differensen mellan landsväg (0,6) och stadstrafik (0,7) som jag tycker är orimlig, det jag irriterar mig på är att färddatorn visar i princip rätt utan många starter, men 10% fel vid många start stop. Så att bara gå på färddatorn och säga att dieselvärmaren dragit (0,7-0,63)*~65liter = 4,5 liter är helt tokigt (eftersom den är helt avstängd), i alla fall i mitt fall.

Men visst, kör man samma sträcka hela tiden ett par tankar och mäter vid pump, och sedan under samma förhållanden kör med värmaren så kanske man kan få fram något. För mig kommer det ta ett par år eftersom jag bara kör en tank i månaden och då hinner omständigheterna ändras :).

:) I mitt fall så kör jag ungefär samma sträcka hela tiden. Och har som sagt mätt upp den skillnaden :)
Som tidigare sagt..inga problem med värmen i min bil. Värmaren ger bra värme både som parkeringsvärmare och när jag kör. Däremot verkar den dra mer än tidigare bilar jag haft.
Sista tanken: 10-20 grader kallt ute. Värmarläget på auto och bilen med parkeringsvärmare 2 gånger /dygn. Däck 205/60*16 (dubbfritt) och vinterväglag. Datorn visar 0,57 och uppmätt förbrukning 0,95. (75%l andsväg). Samma upplevelse på föregående tankar nu i vinter men det är först nu som det blivit riktigt kallt (samt att det går tyngre i snön) som förbrukningen dragit iväg
Samma körning (och sträcka. lite drygt 3 mil) fast på sommaren: Däck 225/50*17. Datorn brukar visa 0,55-0,58 och uppmätt förbrukning 0,61-0,64
Columbus skrev:Som tidigare sagt..inga problem med värmen i min bil. Värmaren ger bra värme både som parkeringsvärmare och när jag kör. Däremot verkar den dra mer än tidigare bilar jag haft.
Sista tanken: 10-20 grader kallt ute. Värmarläget på auto och bilen med parkeringsvärmare 2 gånger /dygn. Däck 205/60*16 (dubbfritt) och vinterväglag. Datorn visar 0,57 och uppmätt förbrukning 0,95. (75%l andsväg). Samma upplevelse på föregående tankar nu i vinter men det är först nu som det blivit riktigt kallt (samt att det går tyngre i snön) som förbrukningen dragit iväg
Samma körning (och sträcka. lite drygt 3 mil) fast på sommaren: Däck 225/50*17. Datorn brukar visa 0,55-0,58 och uppmätt förbrukning 0,61-0,64
Så gör min med, värmaren lägger lätt till 2-3 dl/mil om man kör den i auto + parkeringsvärme 2 ggr/dag vid 3 mil/dag

Jag har provat med en elektrisk kupefläkt istället och då stämmer fortfarande färddatorn på vintern om man kör auto/off.
VolvoB20 skrev:
Columbus skrev:Som tidigare sagt..inga problem med värmen i min bil. Värmaren ger bra värme både som parkeringsvärmare och när jag kör. Däremot verkar den dra mer än tidigare bilar jag haft.
Så gör min med, värmaren lägger lätt till 2-3 dl/mil om man kör den i auto + parkeringsvärme 2 ggr/dag vid 3 mil/dag

Jag har provat med en elektrisk kupefläkt istället och då stämmer fortfarande färddatorn på vintern om man kör auto/off.
Japp så är det..Normalt har jag inga problem att köra med autoläget off men när det blev -20 så tog det lite väl lång tid för att hålla värmen (egentligen inget stort problem men eftersom värmaren är så effektiv blir man lätt bekväm :wink: )

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]