Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pred
V70 II 08 D5 185hk

Fråga, körde på ett isblock som släppte från en lastbil vilket resulterade i sönderslaget turborör!

Körde ca 6-7 mil efter detta sen orka inte bilen mer, har inte haft fel indikation på partikelfiltret innan!

Turboröret byttes men bilen var fortfarande orkeslös efter felsök konstatera man att partikelfiltret måste bytas!

Kan de vara så att de inträffade har gjort att renegeringen inte funkat som den skall!?

Tacksam för svar mvh Pred!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Teoretiskt kan det hända , och är rätt vanligt faktiskt....

trasigt turborör -> inget laddtryck -> för lite luft i motorn -> krafit sotning -> igentäppt partikelfilter

finns ju en chans att "bränna ur filtret", verkstaden kan initiera denna process via datorn, prova detta innan du byter filter.
av Pred
Tack Volvo B20 för ditt svar, om de prova innan de bytte har inte framkommit tar reda på detta senare,hur som till saken hör att försäkringsbolaget vill inte betala för PTF för dom menar på att de va fel på de innan men felkoderna som finns har ju uppstått effter de att ja körde på isklumpen alltså de ena gav de andra allt handlar huruvida jag ska få betala hela kalaset själv ca 13.500:- eller få igenom de som en hel skada isf skulle jag komma undan med 4200:- i självrisk!

Kände bara att verkstaden inte riktigt hört med mig först vad som hänt riktigt, utan talar bara om de fakto att PTF hade inte några yttre synliga skador o då e de ju inte så konstigt att försäkringsbolaget inte vill vara med o betala, så de verkar ju som verkstaden inte vill försöka förklara i efterhand att de berodde på att tuboröret var sönderslaget! Så då får ja själv föröka förklara för dom om detta!

Forskar vidare för lite mera kött på bena, tacksam för fler svar eller om någon varit ute för liknande!

Man är inte äldre än man gör sig ;)
av ZizzoZ
Pred skrev:Tack Volvo B20 för ditt svar, om de prova innan de bytte har inte framkommit tar reda på detta senare,hur som till saken hör att försäkringsbolaget vill inte betala för PTF för dom menar på att de va fel på de innan men felkoderna som finns har ju uppstått effter de att ja körde på isklumpen alltså de ena gav de andra allt handlar huruvida jag ska få betala hela kalaset själv ca 13.500:- eller få igenom de som en hel skada isf skulle jag komma undan med 4200:- i självrisk!

Kände bara att verkstaden inte riktigt hört med mig först vad som hänt riktigt, utan talar bara om de fakto att PTF hade inte några yttre synliga skador o då e de ju inte så konstigt att försäkringsbolaget inte vill vara med o betala, så de verkar ju som verkstaden inte vill försöka förklara i efterhand att de berodde på att tuboröret var sönderslaget! Så då får ja själv föröka förklara för dom om detta!

Forskar vidare för lite mera kött på bena, tacksam för fler svar eller om någon varit ute för liknande!

Man är inte äldre än man gör sig ;)
Tråkigt och hemskt att hamna i tvist med försäkringsbolag. Frågan är hur det blir när något "allvarligare" händer. Får man något alls då? Eller skyller dom på andra saker och man står där med snabeln i vädret?
av Novis01
ZizzoZ skrev:
Pred skrev:... Tråkigt och hemskt att hamna i tvist med försäkringsbolag. Frågan är hur det blir när något "allvarligare" händer. Får man något alls då? Eller skyller dom på andra saker och man står där med snabeln i vädret?...
Istället för all text om villkor så räcker det med en enda rad: "I händelse av skada gäller inte försäkringen" :lol:

Tyvärr är det många försäkringsbolag som bara är duktiga på en sak: att skicka faktura
av Mr T
Novis01 skrev:Tyvärr är det många försäkringsbolag som bara är duktiga på en sak: att skicka faktura
Alltså jag har inte särskilt mycket till över för försäkringsbolag, inget alls faktiskt 8)

men det är väl också en sanning att många försöker lura försäkringsbolagen. Ett färskt exempel är väl när iPhone 4 lanserades - då gick plötsligt antalet anmälningar om skadade iPhone 3'or upp ganska kraftigt. Väldigt märkligt.... :???:

//Mr T
av ZizzoZ
Mr T skrev:
Novis01 skrev:Tyvärr är det många försäkringsbolag som bara är duktiga på en sak: att skicka faktura
Alltså jag har inte särskilt mycket till över för försäkringsbolag, inget alls faktiskt 8)

men det är väl också en sanning att många försöker lura försäkringsbolagen. Ett färskt exempel är väl när iPhone 4 lanserades - då gick plötsligt antalet anmälningar om skadade iPhone 3'or upp ganska kraftigt. Väldigt märkligt.... :???:

//Mr T
Precis! Man förstår dom (på ett sätt). Det finns ju folk som försöker och även lyckas lura dom men det känns och det man hör är ofta att det är dom som inte försöker lura försäkringsbolagen som får nej o skit ifrån dom.

Sen dom som håller på med försäkringsbedrägerier e ju inte friska nånstans. Det höjer kostnaderna för oss andra som vill leva ett normaltliv och är rädda om sina saker och försäkrar. Sen så gör dom oxå så att vi inte får något av försäkringsbolagen när det väl händer nåt.

Om jag skulle veta om någon som håller på med bedrägerier av denna bemärkelse och hans bil blir påkörd av en långtradare i 240 km/h på autobahn så det blir bara skrot av hans koenigsegg och Polacken som körde lastbilen sticker. Så han står där. Och så säger försäkringsbolaget att "det va så innan han körde på din bil". Och han inte får ut ett j*vla öre.. Då.. då ska jag skratta han rakt upp i ansiktet. Just för att då hoppas jag han lider. Som andra vanliga svenssons får göra när dom får betala X antal tusen för att försäkringsbolaget inte går med på det (även om det vore så)

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]