Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sen så är det en väldig skillnad på att ta något på good will mot för att byta den på reklamationsrätten. God will är när man byter något trots att man inte måste. Hade lagen sagt att volvo måste byta ut den så hade det inte varit på good will de bytt den.

Nu har han ju dock en 09, så är det ett så vanligt problem så borde det inte vara något snack utan volvo borde byta ut den.
av Cox
Ja verkligen, hur länge skall tillverkare av bilar få hålla på med att tillverka undermåliga produkter.
Som i detta exempel på en lödning som är kass....varför skall jag som bilköpare betala för detta ?
Om det är konstaterat produktfel så är det bara att byta oavsett om bilen är ny eller 5 år gammal. Är det fackmannamässigt utfört och går sönder efter garantitid så ok otur kan man ha, men vet tillverkaren om felet samt att det är ett vanligt fel bara byt ingen diskution
Brainy skrev:Sen så är det en väldig skillnad på att ta något på good will mot för att byta den på reklamationsrätten. God will är när man byter något trots att man inte måste. Hade lagen sagt att volvo måste byta ut den så hade det inte varit på good will de bytt den.

Nu har han ju dock en 09, så är det ett så vanligt problem så borde det inte vara något snack utan volvo borde byta ut den.

ja han har en 09:a som mycke väl kan vara utagen 2008-09-01. Om han då inte är första ägare eller om bilen ägs av et företag, så har ju bilens 2åriga garanti gått ut (har förmig att det stor att garantin gått ut)

Är han inte första ägaren så kan han inte reklamera!
Brainy skrev:Och isf vore det bra om volvo lämnade good will eftersom det på dig verkar vara ett väldigt vanligt problem. Detta kräver då inte lagen och därför kan man kalla det för good will om volvo byter ut den.
Tar dom betalt för det så är det smådåligt utifrån den info du gett.

Jag skulle inte bedöma det som vanligt o jag kan inte sitta här o veta vad det är för fel på bilarna (måste ju mäta själv på bilen)
men jag är bra på att gissa :wink:
Bilen är uttagen i Juli. Vad gäller reklamationsrätt i tre år gäller enbart detta konsumenter, inte som i detta fall ett företag som äger bilen.
Jag har sagt till riha att detta med att hela tiden uppdatera all bilar löpande kommer orsaka stora kostnader för volvo pv eller åf. Det är alltid stor risk att det blir något extra fel när biln uppdateras. Själv fick jag åka tillbaka för att fixa ett problem efter uppdatering av min bil.
Snart kommer service 3.0, dr automatiska uppdateringar inte görs utan enbart på begäran.
I detta fall är ialla fall jag övertygad om att bilen har ett hårdvaru fel, som inte är orsakat av mjukvaru uppdateringen.

Hej, tänkte väcka en äldre trå[…]

B200ft svårstartad

Temp.givaren (1) till temp.mätaren har runda […]

230fk går snålt

Har läst lite om hur en kass spjällä[…]

Slang ifrån luftfilterburk

Ska inte anslutas till något, är fö[…]