Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:Ingen fågelskit kanske men salt och annat helvete kommer ju på den stackars mjuka ohärdade lacken.....
Hur ska salt komma på hans bil om den står på en långtidsparkering ?

Zera:
Kan du inte låna någons garage att ha den i då ?
opA skrev:
VolvoB20 skrev:Ingen fågelskit kanske men salt och annat helvete kommer ju på den stackars mjuka ohärdade lacken.....
Hur ska salt komma på hans bil om den står på en långtidsparkering ?
Om jag ska långtidsparkera på tex flyget brukar jag köra bilen dit och då stänker det friskt med salt. Visst på några av dessa finns ju tvätt så man kan få den tvättad innan man parkerar.
lobbysleeper skrev:Ett överdrag kanske?
http://vccs.volvocars.se/AccessoriesWeb ... VCC-420490

Bild

fast det kanske inbjuder till nyfikna tjuvar och/eller att nån snor överdraget helt enkelt
Min erfarenhet är att det funkar kanon med överdrag när man står inomhus i garage.

Utomhus är det rent skadligt, små gruskorn blåser upp under överdraget som sedan fladdrar i vinden och funkar som sandpappaper på lacken.
VolvoB20 skrev:
lobbysleeper skrev:Ett överdrag kanske?
http://vccs.volvocars.se/AccessoriesWeb ... VCC-420490

Bild

fast det kanske inbjuder till nyfikna tjuvar och/eller att nån snor överdraget helt enkelt
Min erfarenhet är att det funkar kanon med överdrag när man står inomhus i garage.

Utomhus är det rent skadligt, små gruskorn blåser upp under överdraget som sedan fladdrar i vinden och funkar som sandpappaper på lacken.
Efter alla kloka förslag tror att jag ska nog vänta tills jag är tillbaka. Förmodligen åker jag upp till Stockholm (ca 20mil) på en saltad väg med en ganska ohärdad lack på förardörren och kofångaren. Försöka få de att tvätta bilen ganska omgående och sedan får det vänta ca 40 dagar tills jag har fått tid för försegling.
av MW76
Fågelskit kan vara förödande även på en behandlad bil.. fick själv från ngn pippi vid kusten värsta etsningarna (svart bil) verkar skilja sig mellan blåmes och silltrut.
När jag jobbade extra på BVS fick vi ofta in bilar direkt från lackering för komplettering av lackskydd.
Hörde aldrig talas om att det skadat lacken med för tidig behandling .
Nu pratar vi ju om ett lacksydd och inte polering...
S80 -99 styrservo

Hej, frågar åt en bekant, pumpen b&oum[…]

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]