Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EFI93
Fick punktering på ett sommardäck förra sommaren. Det fanns inte att få tag på Michelin 205/60 16 hos mina däckhandlare. Eler hos Michelin.fick gå på
en lägre hastighetsklass för att få däck på bilen.Så till sommaren blir det den lägre hastighetsklassen, det känns som
överkurs att köra med 240Km/h däck på en 2 liters diesel.210 borde räcka.
Användarvisningsbild
av Variosboy
EFI93 skrev:Fick punktering på ett sommardäck förra sommaren. Det fanns inte att få tag på Michelin 205/60 16 hos mina däckhandlare. Eler hos Michelin.fick gå på
en lägre hastighetsklass för att få däck på bilen.Så till sommaren blir det den lägre hastighetsklassen, det känns som
överkurs att köra med 240Km/h däck på en 2 liters diesel.210 borde räcka.
Om man ska vara laglig till 100% så ska sommardäcken klara av bilens toppfart, vet dock inte hur vanligt det är att man blir bötfäld för att ha för låg hastighetsklass! :wink:
Vad är angiven toppfart för 2.0D ?
av Sharkbait
Felet kanske ligger hos tillverkarna?

Får dem fram tillräckligt många däck? Oavsett om det är dubbade eller friktionsdäck?

Gummihuset.se hade inte allt för många dubbdäck på lager. Enligt dem så får inte tillverkarna fram tillräckligt många dubbdäck.
av perhall
205 60 16 är inte en ovanlig dimension!

Audi A6, BMW 5-serie, Merca E-klass, Renault Scenic, Peug 407, Audi A4 + en mängd japsar
Samt S60N, V70II, S80N

dessa kommer jag på spontant, finns säkert lika många till...

Helt klart en av de vanligaste dimensionerna

Men visst är ju 205-55-16 vanligast.
/PH
Användarvisningsbild
av CarMan
I år har däckfabrikanterna haft problem att få fram däck verkar det som, det gäller ju inte bara den nämda dimnsionen...
jag nämde i nån annan tråd att det även varit brist på fälgar, o när volvo sände ut fälgar så sände man dom bara till dom däckfabrikanter som kunde leverea däck direkt, men det kunde inte alla, för dom har brist på däck.
Användarvisningsbild
av Xytras
Tillverkarna verkar ha svårt med dubbdäck i år, jag fick vänta hur länge som helst på att Goodyear skulle tillverka 215/65 R16 av UG Extreme. Dom sköt bara fram produktionsdatum hela tiden på dubbningen enligt min återförsäljare.

Så problemet är inte unikt för Gislaved heller men han nämnde även att vanliga V70 dimensionen var slut och svår att få tag i oavsett vilken av premium tillverkarna man kollade på, berodde enligt honom inte alls på ovanlig dimenson utan snarare på att den var FÖR vanlig eftersom tex V70 är en hyffsat vanlig bil i detta land. Detta i kombination med att Sverige är en försvinnande liten del av den total däckmarknaden gjorde att just dubbdäck blev försenat, dom kränger väl en aning mer dubbfritt runtom i världen tänker jag och fokuserar fabrikerna på det?
av Cox
Xytras skrev:Tillverkarna verkar ha svårt med dubbdäck i år, jag fick vänta hur länge som helst på att Goodyear skulle tillverka 215/65 R16 av UG Extreme. Dom sköt bara fram produktionsdatum hela tiden på dubbningen enligt min återförsäljare.

Så problemet är inte unikt för Gislaved heller men han nämnde även att vanliga V70 dimensionen var slut och svår att få tag i oavsett vilken av premium tillverkarna man kollade på, berodde enligt honom inte alls på ovanlig dimenson utan snarare på att den var FÖR vanlig eftersom tex V70 är en hyffsat vanlig bil i detta land. Detta i kombination med att Sverige är en försvinnande liten del av den total däckmarknaden gjorde att just dubbdäck blev försenat, dom kränger väl en aning mer dubbfritt runtom i världen tänker jag och fokuserar fabrikerna på det?
Beställde via nätet tog 3 veckor inte så farligt långtid, samma däck som du fast 225 50 17

//Cox
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]