Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Moody skrev:
Enzo skrev:
andreas 80 skrev:Nej, då anger du också att det är en bil av årsmodell 2011.
Sedan kan man om man vill även ange tillverkningsdatum, även om det känns lite överflödigt.

Men en köpare är ju intresserad av årsmodellen i första hand för att kunna veta vad som förväntas finnas på just den bilen. Sällan man pratar om tillverkningsår när man köper/säljer bilar idag tycker jag.
Det är i allra högsta grad intressant för garantier och försäkring.
Varför skulle tillverkningsdatum vara intressant för garantier och försäkring?
OK, första regdatum då, det var ju det jag menade. Själva MY-koden är ju ointressant där.
Och då är det ju intressant om det är en MY11 som togs i bruk tidigt 2010.
Moody skrev:
Enzo skrev:
andreas 80 skrev:Nej, då anger du också att det är en bil av årsmodell 2011.
Sedan kan man om man vill även ange tillverkningsdatum, även om det känns lite överflödigt.

Men en köpare är ju intresserad av årsmodellen i första hand för att kunna veta vad som förväntas finnas på just den bilen. Sällan man pratar om tillverkningsår när man köper/säljer bilar idag tycker jag.
Det är i allra högsta grad intressant för garantier och försäkring.
Varför skulle tillverkningsdatum vara intressant för garantier och försäkring?
Tillverkningsdatum kanske inte är så intressant för garanti, men däremot registreringsdatum då bilen är tagen i trafik, från den dagen gäller garantin på en Volvo och två år framåt.
Tillverknings datum säger hur gammal bilen är, så det är alltid intressant en MY10 kan vara tillverkad redan i maj /juni 2009
När man söker bilförsäkringar på nätet och skriver in ett regnr som ditt exempelvis så står det 2010 hos vissa bolag och 2011 hos andra. I bilregistret så står det väl inte modellår utan fordonsår och det är alltid samma som tillverkningsåret.
Tillverkningsåret styr även förmånsvärden om man har "tjänstebil". Om vi tar min bil som exempel som är tillverkad 2009 så har jag 125 kr lägre förmånsvärde per månad jämfört om den vore tillverkad år 2010.
Enzo skrev:
OK, första regdatum då, det var ju det jag menade. Själva MY-koden är ju ointressant där.
Och då är det ju intressant om det är en MY11 som togs i bruk tidigt 2010.
Ja, viss skillnad på första reg.datum och tillverkningsdatum

Garantimässigt är ju första reg.datum mest intressant, och när du sen säljer den så är modellåret (MY) det mest intressanta.

Till trådskaparen kan jag tipsa om att för att bekräfta ditt modellår kan du kolla tionde tecknet i bilens chassienummer, MY11=B och MY10=A
Det är som många redan nämt så att volvo kalar det för Modellår 2011
EU bestämde ju att ordet årsmodell endast ska vara det år bilen registrerades. då man fick hitta på ordet modell år istället för att kunna hantera bilarna.

När du köper reservdelar till bilen så måste man veta modellåret, det är då ointresant när bilen första registrering ägde rum
Sänka volvo 740 40mm?

Så länge du inte har några vä[…]

Volvo 760 mätarhus

Hej, belysning i mätarhus samt vid fläkt[…]

Köpråd v60 2015-2016, D4

Ska du ha den 4 cyl så köp 2017-201[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Jag har liknande problem. Hur känns det n&aum[…]