Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoValter
Hej igen!

Hade bilen inlämnad på bilia idag för felsökning... man kunde konstatera att någon givare i sirenen hade gett upp..

det skulle kosta mig 3300:- för att fixa detta hoppas nu att det går på garantin som tydligen hette selected 3stjärnor..

killen på bilia skulle göra en förfrågan hos volvo men verkade skeptisk till att det skulle gå på garantin... :???:
Användarvisningsbild
av CarMan
Bilens garanti är ju forfarande bara 2 år, så den går det ju inte på!
Men det kär nog på försäkringen, alternativ att du kan reklamera felet, beroende på när du köppte bilen.
av VolvoValter
Okej!! du menar att Selected är en försäkring fast det står garanti på pappret som jag fick med bilen när jag köpte den 18maj i år...

Hur gör man när man reklamerar detta fel då?? ska jag själv ta kontakt med Volvo och hoppas på att dom kör detta som en recall eftersom fler fått byta siren på sin volvo????
Användarvisningsbild
av CarMan
En reklamation kan man bara göra till den man köpt produkten av. (alltså inte till tillverkaren)
garantin står tillverkaren för & går att utnyttja hoss alla som är återfösäljare av produkten
sen finns det försäkrngar som selekted som kan täcknas, då är det ett försäkringsbolag sm betalar & det gäller bar de delar som är inskrivna i försäkringsvilkoret.
av VolvoValter
Hej och tack för hjälpen carman.. då vet jag vad jag kan göra fall försäkringen inte skulle gälla dom kostnaderna som uppstår vid detta problem.
Tack,tack!!
Användarvisningsbild
av Momentum
Fel som uppstår inom sex månader anses vara "ursprungsfel", om de inte finns omnämnda som en brist i testprotokollet, felet betraktas som det fanns där från början
Så reklamera innan sex månader (vilket verkar vara väldigt snart), viktigt att du använder begreppet "Reklamerar"
Gör det gärna skriftligt, spara kopia

"Säljaren är ansvarig för fel som fanns när köpet
gjordes även om felet visar sig först senare.
Fel som visar sig inom sex månader från köpet
anses vara fel som fanns när varan såldes om säljaren
inte kan bevisa annat."

http://www.konsumentverket.se/Global/Ko ... plagen.pdf
Användarvisningsbild
av opA
Emiljonsson7 skrev:Ett annat fel kan vara kupévärmare om du har en sådan. Den utlöser larmet. Vet inte om dieselvärmaren också gör det.
Jag har kupévärmare i min och Volvolarmet men har aldrig fått utlöst larm p.g.a den varit igång.
CarMan skrev:Det är som sagt ingen garanti utan en försökring
din säljare eller din verksta vet vad försäkringen täcker om du inte själv fått försäkrngs vilkåren
Fel fel fel.. säg inte sånt som du inte vet vad de är.
MaxiTrygg - begbilsgaranti

Marknadens mest generösa garanti?
2 år eller 2000 mil. På Bilia vill vi att du skall göra ett bra bilköp och därför lovar vi dig en garanti på 24 månader.
Garantin är sannolikt den mest generösa på marknaden.
VolvoValter:
Om du nu säger att du har MaxiTrygg har du 2 års garanti alternativt 2000 mil.. hur långt har du kört med bilen sen du köpt den ? Har du kört mindre än 2000 mil ska du inte betala ett ÖRE av allt detta utan allt som felsökningsavgifter, material m.m ska DOM betala.. INTE du !

Punkt !
av VolvoValter
Hej nu blir jag något snurrig!!

Ja köpte bilen den 18maj i år och har körst ca 600mil sedan dess... med bilen följde en garanti/försäkring som hette selected 3stjärnor jag köpte bilen i härnösand av bilbolaget men bor i västerås som kallar samma försäkring/garanti för maxi trygg... jag har dubbel kollat både med bilia och bilbolaget som säger att det är samma villkor bara olika namn på dessa avtal...

När jag ändå lämnar in bilen så tror service teknikern på bilia att det verkar svårt att få garantin/försäkringen att täcka kostnaderna för siren bytet på 3330:- (felsökning med).. han säger att han kan göra en förfrågan till volvo och återkommer med svar... han frågade också om jag tänkte byta den ändå??? jag svarade vad har jag för val??? kan inte ha en bil som låter lite när det passar den, grannarna gillar inte att vakna till min siren och inte jag heller för den delen..

Jag kan tycka att försäkringen/garantin bör gälla eftersom säljaren mer eller mindre sa att den täcker allt.. alla fall det som var fabriksmonterat!!!
Användarvisningsbild
av opA
Men herregud är teknikern korkad eller ?

Allt utöver förbrukningsartiklar ska gälla under garantin och du ska inte behöva betala ett öre.
av VolvoValter
Hej ville bara dela med mig av efterrätten!

Bilia har nu efter nästan 2månader bestämt sig för att dom står för kostnaden att byta felaktig/trasig givare till sirenen.
i mitt fall lönade det sig denna gång att ha Maxi trygg/selected försäkring. Kan tycka att jag fick vänta onödigt länge och att service teknikern på bilia bör behandla sina kunder på ett mer respekt fullt sätt. Kanske träna på att sätta kunden i centrum och att jobba för trevligt bemötande. detta skulle bilia tjäna på....

Hoppas bara på att problemet upphör med reparationen.

Tack för alla tips och råd!
VolvoValter
LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppska[…]

https://hosting.photobucket.com/42c531a3-beee-4b[…]

Jag hade ett irriterande ljud som jag tillslut lok[…]

Løs del

Svårt att avgöra storleken, men spontan[…]