- ons 03 nov 2010, 15:18
Peanuts skrev:Det bästa är som sagt en laddare men om det inte är möjligt så är nedanstående vad som händer när en V70 blir strömlös:
Fjärrlåset fungerar inte, däremot går bilen att låsa upp med nyckelbladet. Därifrån går det att öppna motorhuven och därifrån komma åt batteriet för laddning. Problemet nu är att larmet kommer börja tjuta efter en kort tids laddning eftersom den då fått tillräckligt mycket ström för att larmet ska vakna. Däremot finns inte tillräckligt med ström för att stänga av det så det fungerar inte att trycka av det med nyckeln.
Det som däremot fungerar är om du tar bort strömkabeln från plus-polen på batteriet och därefter laddar batteriet "löst" några timmar. Efter det kan du sedan sätta tillbaka strömkabeln på batteriet och om larmet tjuter finns då tillräckligt med ström för att även stänga av det.
Ovanstående har jag lärt mig den hårda vägen efter att min bil blivit strömlös pga elfel.
Skönt att vi numera har "Peanuts" som officiell expert inom området "strömlös bil" här på forumet :mrgreen:
Mvh Martin
AKA Lobbysleeper™
Kör: V90CC D4 MY20
Tidigare Volvos: XC60 D4 R-Design MY17 / V70 2,5FT R-Design Polestar MY11 / V70II D5 Summum MY08