Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tomasv70
Ska under den kommande vintern ha min bil - v70 2004 - stillastående lite längre perioder pga tjänsteresor/utlandsvistelser. Jag funderar på det sceanrio som kan inträffa om jag låser bilen och sedan aktiverar larmet och batteriet laddas sedan ur. Vad hände vid detta scenario, kan jag då låsa upp bilen? Bör jag låsa bilen med bara nyckeln för att undvika problem och aktiveras startspäären om jag bara låser med nyckeln? Kanske någon med kunskap och erfarenhet kan skingra mina kunskapluckor.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Du köper en intelligent underhållsladdare och låter den sitta i så sköter den underhållet av batteriet, så är det bara å ta bilen igen när du kommer hem!
av Peanuts
Det bästa är som sagt en laddare men om det inte är möjligt så är nedanstående vad som händer när en V70 blir strömlös:

Fjärrlåset fungerar inte, däremot går bilen att låsa upp med nyckelbladet. Därifrån går det att öppna motorhuven och därifrån komma åt batteriet för laddning. Problemet nu är att larmet kommer börja tjuta efter en kort tids laddning eftersom den då fått tillräckligt mycket ström för att larmet ska vakna. Däremot finns inte tillräckligt med ström för att stänga av det så det fungerar inte att trycka av det med nyckeln.
Det som däremot fungerar är om du tar bort strömkabeln från plus-polen på batteriet och därefter laddar batteriet "löst" några timmar. Efter det kan du sedan sätta tillbaka strömkabeln på batteriet och om larmet tjuter finns då tillräckligt med ström för att även stänga av det.

Ovanstående har jag lärt mig den hårda vägen efter att min bil blivit strömlös pga elfel.
av lobbysleeper
Peanuts skrev:Det bästa är som sagt en laddare men om det inte är möjligt så är nedanstående vad som händer när en V70 blir strömlös:

Fjärrlåset fungerar inte, däremot går bilen att låsa upp med nyckelbladet. Därifrån går det att öppna motorhuven och därifrån komma åt batteriet för laddning. Problemet nu är att larmet kommer börja tjuta efter en kort tids laddning eftersom den då fått tillräckligt mycket ström för att larmet ska vakna. Däremot finns inte tillräckligt med ström för att stänga av det så det fungerar inte att trycka av det med nyckeln.
Det som däremot fungerar är om du tar bort strömkabeln från plus-polen på batteriet och därefter laddar batteriet "löst" några timmar. Efter det kan du sedan sätta tillbaka strömkabeln på batteriet och om larmet tjuter finns då tillräckligt med ström för att även stänga av det.

Ovanstående har jag lärt mig den hårda vägen efter att min bil blivit strömlös pga elfel.
Skönt att vi numera har "Peanuts" som officiell expert inom området "strömlös bil" här på forumet :mrgreen:

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så bli[…]

Vad som händer om man bara har en USB-port ve[…]

230fk går snålt

En liten tanke jag har är om min turbo lä[…]

Kan man felsöka haldexen genom att ta ur s&au[…]