Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Under ca 3000 mils körning har min D5:a med automatlåda, ca 80% stadskörning, (Lund - där står man mest stilla...) resten motorväg och landsväg - sörplat i sig 9,5 liter/100km.

Lund-Sälen ToR med takbox och snöoväder, ca 8l/100km. (Genomsnittshastighet säkert inte över 60km/h. :evil: ) Fem personer i bilen.
2 x Lund-Kraków ToR i varmt sommarväder - mest motorväg och marschfart ca 160 km/h genom hela Tyskland, ca 8,9l/100km. (Fyra personer i bilen och rätt fullpackat med bagage.) Andra turen ca 8,7l/100km. (Motorn kanske lite mer inkörd.)

Körning enbart i Lund: Hemska 13-17l/mil! :-O) (Två-tre kallstarter och ca 3-5 km varje sträcka.)

Spännande att se vad min beställda alkis kommer att dra motsvarande körningar.

Öh, frågan var vad Polestartrimning ger. Sorry, ingen aning. Det blev lite OT...
av Lazy
MathiasSV70 skrev:Hämtade ut min V70 2,5 FT R-design i fredags och har kört 28 väldigt roliga mil sedan dess. På landsväg ligger den på ca litern milen i förbrukning med bensin i tanken (ja, jag körde snällt och fin såhär i början). Finns det någon som har erfarenhet av vad förbrukningen blir efter en Polestaruppgradering?
När det gäller min V50 T5 så blev det en liten sänkning av förbrukningen efter Polestar optimeringen, ca. 4-5cl/mil.
Min FT har gått 300 mil nu och snittar med en övningskörande grabb 1 liter milen på landsväg med etanol! Tycker jag är helt ok. Hastighet 80-100. Försäljaren som sålde bilen till mig sa så här - "Ja visst kan du köra på etanol men det är ju bensin som gäller...." Hm. Jag åkte hem och tankade full bilen med etanol ändå och vi kör på det än. Kul att få full tank för under 500 spänn...
svendufva skrev:Grattis, själv har jag inte kommit under litern/mil med min D5:a. Jag hoppas det minskar när den gått lite mer!
Är det bara hetsig stadstrafik? Trodde inte ens det gick att få till en sån förbrukning, ligger själv på 7l/100km
Momentum skrev:
svendufva skrev:Grattis, själv har jag inte kommit under litern/mil med min D5:a. Jag hoppas det minskar när den gått lite mer!
Är det bara hetsig stadstrafik? Trodde inte ens det gick att få till en sån förbrukning, ligger själv på 7l/100km
Nej, lugn småstadskörning på 50 och 70 väg utan tillstymmelse till köer. Inget sportläge i. Visserligen mest kortsvängar mellan 5-15 km.
0,7 drar den enl färddatorn (som dessutom ljuger friskt) om jag kör 70 på plan väg.
Känns inte som att detta är en "keeper".
NyMaN! skrev:Jag har kört ca 140 mil blandad körning med min 2,5 FT R-design och jag snittar strax under 1,3L/mil med etanol.
Det tycker jag är väldigt bra!
Manuell eller automat?

Har du kollat på något av det vi skri[…]

230fk går snålt

Chipet ska vara gjort för 3 bar . Jag vet att[…]

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]