Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av norjebo
Hej, precis införskaffat en v70 2.0d, som har lite pissigt helljus, så var på mekonomen och köpte 2 st NBB 225 60 xenon. De är konverterade av xenonkungen, och jag fick en stor kabelhärva med relä etc med dem, dock ingen anvisning på hur den skulle kopplas in.
Det stora problemet som jag förstått det är att canbus systemet ballar ur? Kan man inte sätta en "strömtjuv" på den befintliga helljuskabeln?
Varit i kontakt med volvo som vill ha nästa 5000 för att koppla in allt..

SÅ, det är inte ett alternativ för den manliga stoltheten. :D Tips? Bilder? förklaring, uppskattar allt.

//Henke.
av pumpnasare
Hej Du kan helt klart använda en ström tjuv,det gjorde jag och det funkar helt ok
Bild
Användarvisningsbild
av palmqvist
Jag köpte en kabel härva från OLConstrution då jag vill ha en knapp inne i kupen och 3 extraljus, alternativet är en kabel härva från volvoåterförsäljaren men då måste du handla hela monterings kittet.

Men vill du inte ha knapp inne i kupen är det bara att tjuva ström från helljuset
Användarvisningsbild
av palmqvist
Dra + till säkringsboxen i motorummet du får klippa av den lilla gummitutan som sticker fram o dra in + kabeln där, - drar du till någon av jordskruvarna som sitter under luftburken. reläet skruvade jag fast i ett hål jag hittade i hållaren för vänster strålkastare.

Sen är det ju frågan om du vill ha knapp eller inte, med så starka xenon ljus hade jag nog rekomenderat det, o det är lite jobbigare....

se länken till installations anvisningarna från volvo:
http://vccs.volvocars.se/AccessoriesWeb ... -1/NOTHING
Användarvisningsbild
av AWWD
Det går naturligtvis att få knapp i kupen utan Volvos sats, dra in styrströmskabeln i en slinga i kupen och montera en liten diskret knapp i kåpan under ratten. Så görs det nästan alltid på t ex japanska bilar där det sällan och aldrig finns originalkablage och knappar till extraljus.

Visst, originalknapp är elegant men det har ju sitt pris.

/awwd
Användarvisningsbild
av SA4AQS
för knapp behövs endast en kabel in i kupen och den ska då sitta på reläts minus sida och så jordar man knappen i kupen. plus sidan på relät går till strömtjuven till lampan en plus kabel avsäkrad så nära batteriet som möjligt till reläts in terminal och sedan ut till drivdonen och sen hitta någon jord till drivdonen
av VXC70
ska man ha original knapp på sin plats vid klimatanläggning och stereo ska knappen programmeras in. finns kabelhärva att köpa på volvo om man vill ha det så. fast programmeringen klarar man inte själv. men jävligt snyggt blir det.
av norjebo
funkade alldeles utmärkt med strömtjuv, canbusen reagerar inte alls.
Ljuset blev SJUKT bra, man slipper bländningar när man kör förbi vägskyltar etc, och alla andra är jävligt snabba med att blända av.. =)

tack för hjälpen!

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så bli[…]

Vad som händer om man bara har en USB-port ve[…]

230fk går snålt

En liten tanke jag har är om min turbo lä[…]

Kan man felsöka haldexen genom att ta ur s&au[…]