Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tartryffel
Märkte idag när jag stod med bilen avstängd (men med nyckeln i) att det ungefär varannan minut lät från vänster bakhjul. Stod på den sidan, kan ha låtit även från höger.
Ljudet var som en liten elmotor och jag kom på efter en stund att det lät precis som elhandbromsen. Ungefär som "dra åt-släpp av" om man gör det manuellt.

Nån som vet varför bilen gjorde så?
av Mr T
Det ljudet har jag också hört men med den skillnaden att jag vid tillfället låg under bilen och höll i princip på att sk*ta på mig för jag trodde att handbromsen höll på att släppa. Jag hade iofs ett riktigt trebensstativ (eller vad det nu heter) under bilen men det var inte riktigt tilltightat.

Iaf, det hände ingenting och jag överlevde :D

Men jag är mao också väldigt intresserad av varför den lät som den gjorde.

//Mr T
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Min låter liknade,

Trodde det var matarpumpen till bränslet. Om motorn inte är igång men "tändning på" dvs nyckel i så går den väl igång ibland för att hålla trycket uppe
av Tartryffel
Jag trodde också på bränslepumpen, men efter 4-5 gånger på 10 minuter böjde jag mig ner och det kommer från bromsen, utan tvivel. Det ekar nästan i hjulhuset av det.
Min tändning var för övrigt inte igång. Jag hade stängt av bilen helt men bara inte tagit ur nyckeln så den var inte i "läge 2".

Fattar heller inte varför den skulle behöva hålla trycket uppe. Är inte bromsen dragen så byggs ju trycket upp först när du drar bromsen. Är den dragen så sitter den ju där den sitter.
av Mr T
*bumpar*

Satt i bilen häromdagen, parkeringsbroms ej dragen, och med några minuters mellanrum så låter det från höger bak och lampan för parkerinsgbroms i instrumentpanelen blinkar till.

Väldigt märkligt.

Har någon av er fått reda på mer info om detta?

//Mr T
av Tartryffel
Inte jag iallafall. Jag har börjat vänja mig vid elektrisk handbroms så numera använder jag den nästan jämt. Vilket förstås får till följd att jag inte har så många tillfällen när det här ljudet kan uppstå.
Men så mycket kan jag ju säga, att börjar det låta sådär när jag ligger under bilen, då avlägsnar jag mig fort :)
av Tartryffel
Erst skrev:Bara en teori, men man kanske efterdrar p-bromsen när skivor och belägg har svalnat en stund efter man parkerat.
Om du kikar på inläggen längre upp så ser du att p-bromsen bara låter så här när den inte är dragen.
av Novis01
Hade samma problem på min V70II 2,4 D Aut. MY2008 och påpekade det för verkstaden.
Efter mycket felsökning och byte av delar fick man besked från Volvo att handbromsen justerar sig själv var 100:e mil om den inte används kontinuerligt.

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så bli[…]

Vad som händer om man bara har en USB-port ve[…]

230fk går snålt

En liten tanke jag har är om min turbo lä[…]

Kan man felsöka haldexen genom att ta ur s&au[…]