Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Skulle beställa nya däck och har 80% kvar i två NF5. De andra två behöver bytas. Är det nån som har koll på om Nordman 4 är ok? Verkar ju ha kommit inför förra vintersäsongen. BIlliga! De kanske dessutom harmonierar bättre med 2 st några år gamla NF5 än ett par nya Hakka 7... jag fattar att Norman är sämre men de är mycket billigare så frågan är om de kan vara ganska bra... ska ändå sälja bilen under/efter vintern./PH
Med det namnet (Nordman) så kan väl däcket inte vara annat än bäst.... :roll:
Förlåt, kunde inte låta bli...

Nokian brukar ju göra bra däck, men jag har inte hört något om just dessa tyvärr.
De använder Nokians gamla mönster på Nordman-däcken.
Var med svärmor o fixade vinterdäck till hennes -08 Ford Focus förra hösten, tyckte det bullrade en del med Nordman på ren asfalt, fast det berodde nog mer på bilen än däcken...

Körde när det låg som mest snö förra vintern oxå, tyckte då det kändes riktigt bra, körde dock ej över 80 km/h o ingen motorväg.
[quote="borstarmicke"]Var med svärmor o fixade vinterdäck till hennes -08 Ford Focus förra hösten, tyckte det bullrade en del med Nordman på ren asfalt, fast det berodde nog mer på bilen än däcken...

quote]

Det har du ju redan svarat på själv = Ford Focus! hehe...
Jag får lite negativa vibbar , har bestämt för mej att jag läste en test med "Nordman" ett europadäck från Nokian som fick mediokert resultat.
av PeterTh
Hej,
Kollade på dessa jag också. Ska enligt min däckförsäljare vara gamla Hakka 4 men numer tillverkad i Nokians fabrik i Ryssland. Ska låta mer än Hakka 7 och var testvinnare för några år sedan. Jag satsade några hundralappar till och körde med Hakka 7.

Mvh
Peter
Nordman 4 har samma mönster och gummiblandning som hakka 4:orna
det som skiljer är dubben(dom lejjer bort dubbningen), det vet jag efter att ha pratat med en nokian representant.
Dom funkar helt okej som lågprisdäck, själv kör jag hakka 7or och är supernöjd.

Har du kollat på något av det vi skri[…]

230fk går snålt

Chipet ska vara gjort för 3 bar . Jag vet att[…]

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]