Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gokväll!

Blir lite konfunderad över tankmätaren i min bil..... :roll:
Dagsfärskt exempel;
På väg hem från Göteborg...Boråshållet ner mot Växjö. Kommer till rondellen i Bredaryd och svänger
vänster mot Värnamo...lampan tänds och färddatorn säger 130 km till tom tank....angör Värnamo ca 1mil
senare...80 km till tom tank...Rydaholm 2 mil senare.....50 km till tom tank....Alvesta ytterligare två mil....20 km
till tom tank.....Snart i Växjö.... inga pixlar kvar på mätaren...färddatorn säger "---" till tom tank.
Kommer till Växjö...in på Preem..trippmätaren säger 94 mil...tankar och gissar på att få i 69 el. 70 liter.... :shock:.
Jo kyss mig!!!....63 liter sedan är det stopp.

Har någon annan samma problem? Visst, det är ju bättre att det visar för lite än för mycket men det retar mig
något oerhört. Trots att jag vet om felvisningen upplever jag det som stressande när "allt" går ner på "tomt".

Vad göra?? Ny mjukvara? kalibrering? Leva med det?

MVH/Niklas
Min färddator räknar också ner orimligt snabbt mot slutet men när det den anger 30-40 km till tom tank så så kan jag fylla 58-59 liter. Förbrukningen ligger 10% över datorn när man tankar och räknar körsträcka. När tillsatsvärmaren är på blir det betydligt större skillnad. (2,4d man -10)
Kan dessutom lägga till att 'varningslampan' för låg bränslenivå också tänds när man typiskt har mellan 15 och 18 mil kvar i tanken. Ytterst irriterande eftersom den samtidigt stänger av dieselvärmaren och därmed i praktiken tvingar en till omedelbar tankning när det är kallt på vintern. Jag har varit i kontakt med Volvo för att höra om man kan få 'nerjustering' av varningstidpunkten alt. bortkoppling av funktionen 'stopp av dieselvärmare'. Volvo har bara svarat helt kortfattat att det inte är möjligt.
NickeDiesel skrev:Gokväll!

Blir lite konfunderad över tankmätaren i min bil..... :roll:
Dagsfärskt exempel;
På väg hem från Göteborg...Boråshållet ner mot Växjö. Kommer till rondellen i Bredaryd och svänger
vänster mot Värnamo...lampan tänds och färddatorn säger 130 km till tom tank....angör Värnamo ca 1mil
senare...80 km till tom tank...Rydaholm 2 mil senare.....50 km till tom tank....Alvesta ytterligare två mil....20 km
till tom tank.....Snart i Växjö.... inga pixlar kvar på mätaren...färddatorn säger "---" till tom tank.
Kommer till Växjö...in på Preem..trippmätaren säger 94 mil...tankar och gissar på att få i 69 el. 70 liter.... :shock:.
Jo kyss mig!!!....63 liter sedan är det stopp.

Har någon annan samma problem? Visst, det är ju bättre att det visar för lite än för mycket men det retar mig
något oerhört. Trots att jag vet om felvisningen upplever jag det som stressande när "allt" går ner på "tomt".

Vad göra?? Ny mjukvara? kalibrering? Leva med det?

MVH/Niklas
Min gör inte alls så, den räknar ned lungt och fint där milen jag kör motsvarar milen som tickar ned på "km till tom tank"

När det är nere på -- så har jag tankat 68-69 liter så det har nästan varit "torrt"
På min 2.4D MY10 får färdatorn/tankmätarn (ibland) totalfnatt om jag parkerar i lite uppförsbacke med låg bränslenivå. Ingen körsträcka, lampan lyser och värmaren stängs av.
Lite irriterande. Algoritmerna har väl inte förutsatt det "driftfallet". Finns det inga backar på Hisingen? :D
VolvoB20 skrev: Min gör inte alls så, den räknar ned lungt och fint där milen jag kör motsvarar milen som tickar ned på "km till tom tank"

När det är nere på -- så har jag tankat 68-69 liter så det har nästan varit "torrt"

Stämmer utmärkt på min D5a också..
Fel centerhögtalare?

Det ska sitta ett 12-kanaligt H/K slutsteg under p[…]

12V-uttaget i mittkonsolen.

Hej! Hur löste det sig för dig? Har exak[…]

230fk går snålt

Nu har jag kollat sladdarna och upptäkt en sk[…]

Strålkastartorkare S60-03

När ptc-säkringar åldras tror jag […]