Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av modin
Jag har en uppsättning Sculptor-fälgar med vinterdäck (205-50-17) som "ligger och skräpar" sen förra bilen (V50). Jag köpte fälgarna begagnat och lät montera nya däck samt utföra balansering så sent som februari/mars i år. Det skulle därför kännas bra att kunna använda dem på min nuvarande bil, S80 D5 -08.

Är det möjligt, eller tvingas jag kränga iväg dem på blocket till ett alltför lågt pris? Förutsatt att de passar; kommer det se konstigt ut?

Jag kan absolut ingenting om spacers, ET och allt vad det nu heter och hoppas därför att någon kan hjälpa mig med detta :wink:

/modin
av JimmyK
modin skrev:Jag har en uppsättning Sculptor-fälgar med vinterdäck (205-50-17) som "ligger och skräpar" sen förra bilen (V50). Jag köpte fälgarna begagnat och lät montera nya däck samt utföra balansering så sent som februari/mars i år. Det skulle därför kännas bra att kunna använda dem på min nuvarande bil, S80 D5 -08.

Är det möjligt, eller tvingas jag kränga iväg dem på blocket till ett alltför lågt pris? Förutsatt att de passar; kommer det se konstigt ut?

Jag kan absolut ingenting om spacers, ET och allt vad det nu heter och hoppas därför att någon kan hjälpa mig med detta :wink:

/modin
Offset är på orginal 17" fälg till s80, 50mm alt 55mm och V50 fälgen har offset 52,5 så det fungerar, Navdiametern är samma 63,3mm, Men S80 ska ha 225/50-17 och du har 205/50-17, Detta innebär att rullomkretsen är 20mm mindre eller 3,13%. Även detta är ok då reglerna säger att den max får skillja 5% upp eller ned. Detta innebär att fälgarna med däck ska passa din bil.
Användarvisningsbild
av modin
Ok, lysande!

Tack för svaret. Kommer det på något sätt se konstigt ut, som att det är för lite gummi, för mycket luft mellan skärm och hjul eller något tror du?
Användarvisningsbild
av leiwi
modin skrev:Ok, lysande!

Tack för svaret. Kommer det på något sätt se konstigt ut, som att det är för lite gummi, för mycket luft mellan skärm och hjul eller något tror du?

Har haft detta alternativ tidigare ,inga problem !!
Användarvisningsbild
av modin
Det börjar nu dra ihop sig för att byta till vinterdäck. Jag tänkte byta ganska omgående eftersom jag fått pyspunka på ett av sommardäcken.
Kom att tänka på en sak som jag glömt att nämna tidigare i tråden. I bilens registreringsbevis står det att fälgstorleken är 18". Påverkar det JimmyK's tidigare "uträkning" ur lagligt perspektiv?
av JimmyK
modin skrev:Det börjar nu dra ihop sig för att byta till vinterdäck. Jag tänkte byta ganska omgående eftersom jag fått pyspunka på ett av sommardäcken.
Kom att tänka på en sak som jag glömt att nämna tidigare i tråden. I bilens registreringsbevis står det att fälgstorleken är 18". Påverkar det JimmyK's tidigare "uträkning" ur lagligt perspektiv?
Den storleken som står i regbeviset på första sidan är den som bilen hade vid leverans som i ditt fall 18", sen finns det en bilaga till helbilsgodkännandet där samtliga fälgdimensioner som bilen är godkännd med framgår.
Användarvisningsbild
av modin
Mycket bra! På fredag åker de på!

Tack för länken också. Nu slipper jag förhoppningsvis visa min okunskap mer. Åtminstone i detta ämne :oops:

:wink:
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]