Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har ibland noterat nedanstående beteende på min bil, någon som känner igen det?

Jag kör som vanligt, har telefonen via blåtand kopplad till den inbyggda handsfreen och lyssnar på radio. Stannar då till lite och stänger av motorn men har tändningen på, tex. medan jag väntar på ett tåg som ska passera. Radion spelar under hela tiden. Sedan när jag startar bilen igen så tystnar radion under startögonblicket och förblir sedan tyst när jag kör vidare. Försöker jag höja volumen på radion visas volymindikationen för handsfreen, dvs "Samtalsvolym" visas. Den verkar alltså på någon skumt sätt ha kopplat över till telefonen fastän jag inte använder den. För att få igång radion igen måste jag stänga av och sätta på den igen.

Detta har hänt mig vid 3 tillfällen.
Stänger radion av sig vid startögonblicket? Om så är väl den enda aktiva delen just båtandshandsfreen och volymkontrollen påverkar samtalsvolymen (på samma sätt som om man slår om till telefonen när man lyssnar på radio och skall knappa in ett tel. nummer för att ringa, då styr volymknapparna samtalsvolymen) - fast radion skall väl inte stänga av sig vid startögonblicket i meningen ON/OFF, den tystnar väl dock... ? blir nog svaret skyldigt...
Jag börjar misstänka att något är fuffens med antingen någon styrbox eller batteriet i min bil. Jag har ju haft problem tidigare med att radion/mittkonsolen inte går att få igång(http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=55752) och bränslevärmaren varnar för låg batterinivå (http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=58985). Kan det där hänga ihop?
Jag vet inte hur bra mitt svar är, men om du misstänker batteriet så tror jag att radion är programmerad att stänga av sig om batteriet är dåligt. I detta fall kanske detta sker när du startar bilen och därmed belastar batteriet förhållandevis hårt.

freezingalaskan

I Polen kostar ett rutbyte på en 850 ca 1900[…]

Vilka motorer var våt kamrem?

Vilka av motorerna i V60 har kamrem i oljebad?

Mest troligt kärvande bromsok. Smörj gl[…]

En fråga till. Innan Jag byter panel, tä[…]