Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LOTEZ
leiwi skrev:ja om du använder centrumringar i rätt dim
Inte enligt volvo.... V70II fälgar passar till V70N med centrumring. Men inte tvärtom alltså :-(
Användarvisningsbild
av Funk
LOTEZ skrev:
Inte enligt volvo.... V70II fälgar passar till V70N med centrumring. Men inte tvärtom alltså :-(
Eftersom V70II har 63,4mm CB ( samma som C30/70 - S40 - V50 för övrigt) och V70N har 65,1mm CB (samma som 850 - S/V70) så skulle jag vilja se den centreringsring som gör hålet större..
CB= Centerbore/navhål

ET och håldiameter för hjulbultar skiljer också men det passar som regel mellan modellerna så länge man har samma eller större CB

/Thomas
Användarvisningsbild
av leiwi
Funk skrev:
LOTEZ skrev:
Eftersom V70II har 63,4mm CB ( samma som C30/70 - S40 - V50 för övrigt) och V70N har 65,1mm CB (samma som 850 - S/V70) så skulle jag vilja se den centreringsring som gör hålet större..
CB= Centerbore/navhål

ET och håldiameter för hjulbultar skiljer också men det passar som regel mellan modellerna så länge man har samma eller större CB

/Thomas
Nu vet jag inte om man tappat tråden någonstans på vägen?

Tråden började ju med att fråga om V70N fälgar passar på en V70II
,och eftersom V70N har större centrumhål (65,1)än V70II (63,4)så fodras ju centrumringar om dom skall passa v70II
"gamla" fälgar passar nyare bilar med rätrt centrumring , men däremot tvärt om finns ingen chans ..
Användarvisningsbild
av Anders E
V70II har väl ET50 och V70N har ET43?
Gör dessa mm någon skillnad, nån som testat?
Hålen för bultarna är ju samma, V50 har ju större dock.
av Fjolnir
Funk skrev:
LOTEZ skrev:
CB= Centerbore/navhål

/Thomas
Innebär det att jag kan använda mina fälgar från en V50 -08 (16") på min V70 II 2.0F -09? Jag tycker att jag fått olika bud på det. Om jag matar in registreringsnumren på Mekonomens hemsida så får jag upp exakt samma fälg för V50:n och V70:n (samma artikelnummer och allt). Men enligt de säljare jag talat med på Volvo är det inte samma... Jag vill, om jag kan, använda mina gamla vinterdäck på min nya bil. Jag vet att det inte är riktigt rätt dimension på däcken, men det är inom felmarginalen.
av Fjolnir
Johan.S skrev:Undrar samma sak har också vinterhjul med 205/55/16 kvar från min V50.
Jo, det verkarr så. Jag ringde och talade med en Volvoåterförsäljare idag (reservdelsavdelningen), och det är samma fälgar. Det är ju "lite fel" profil på däcken, men det är inom felmarginalen så jag kunde gott köra med mina. Han skulle inte rekomendera mig att köpa nya med den profilen, men det var ingen fara att köra på de jag har. Om något så blir bilen stadigare eftersom det är lägre profil på däcken. Dock kommer väl hastighetsmätare att visa lite (mer) fel, men det lär ju inte vara så mycket. Jag kommer köra slut på de däck jag har och sen köpa med rätt profil. Fälgarna är desamma.
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]