Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag hade bestämt mig, att på min nästa Volvo ska jag definitivt ha hastighestberoende servostyrning. När jag nu beställde min R-Design, så gick det inte att lägga till den här optionen.
Är det någon som vet varför? Är det kanske standard på R-Design eller det annorlunda chassit som inte tillåter det?
samma sits som jag då säljaren förklara att det ej gick att få för styrväxeln var speciellt anpassad till r-design konstigt tycker jag för jag har proggresiv servo på min nuvarnade bil s60r och den är ju mer performance än en r-design så jag och alla andra får tyvärr vara utan denna fina utrustning :(
Jag hade en S80 V8 med four-C och prog.styrning innan. Kör en XC60 R-design nu.

Jag hittar bara fördelar med XC60in, inget negativt. Mycket "rappare" och direktare styrning. Jag tycker absolut inte att styrningen är nervös. Inte ens i 205km/h.
Otippat att din XC60 är perfekt ;-//

Jag körde även XC60 D5 AWD R-design på samma gång och jag håller med om att styrningen är klart rappare och på många sätt väldigt trevlig! Även jag har Four-C och prog.styrning och jag kan säga direkt, styrningen blir för lätt i högre hastigheter och det märks väldigt mycket när du går från en bil direkt över till en annan. Möjligt att du bara kört rakt fram i högre hastighet, då märks det inte.

Men å andra sidan är det ju hur man vill ha det. Jag kan tycka att min bil blir svajig i ratten om jag jämför med min tidigare Audi t ex. Är väl kanske en fråga om tycke och smak? Frågar du mig finns det ingen bil som känns så stabil och trygg på vägen när det går lite fortare som en Audi Quattro (av nyare modell...) med just prog. styrning. Provkör en sådan och gå direkt in till en Volvo utan prog. styrning så klarnar det nog ganska snabbt vad jag menar.
Pratade vi inte styrningen här? Jag nämner att jag föredrar den mer exakta och rappa styrningen i min nuvarande bil, jämfört med min gamla S80 V8 Executive. Alla andra löjliga kommentarer kan skippas.

Jämför jag min med en Audi Q7 (3,0TDI med 20") så känns min styrning betydligt mer alert och sportig. Möjligt att Audin är stabilare. Men vi kommer tillbaka till huvudfrågan och det rör väldigt mycket annat också. Man kan inte både ha kakan och äta den.
XC90_Executive skrev:Pratade vi inte styrningen här? Jag nämner att jag föredrar den mer exakta och rappa styrningen i min nuvarande bil, jämfört med min gamla S80 V8 Executive. Alla andra löjliga kommentarer kan skippas.

Jämför jag min med en Audi Q7 (3,0TDI med 20") så känns min styrning betydligt mer alert och sportig. Möjligt att Audin är stabilare. Men vi kommer tillbaka till huvudfrågan och det rör väldigt mycket annat också. Man kan inte både ha kakan och äta den.
Jag läste någonstans att R-design på C30:n har en annan utväxling i styrningen (jämfört med original) för att ge en direktare känsla. Så det kanske även skiljer på övriga R-design modeller?

Jag har kört XC60:n på bana med R-design och den funkar utmärkt med tanke på att det ändå är en högre SUV.

Jag har sportchassi på min 2,5FT och har 17-tummare 225/50 R17 med 2,7 kilo däckstryck och den funkar men provocerar man den blir den ändå oprecis. Det är bara att prova att byta spår i en kurva så känns den nästan som en elservomotor och man har inte direkt kontakt med asfalten som på vissa andra bilar. Jag hade också föredragit en trögare styrning med mer direktkontakt. Är inte det hela syftet med den hastighetsberoende servon? Att den skall vara trögare i högre farter och inte lättare?
Lossa dörrhandtag volvo v70 2013

Ingen som kan ge en hint? Har googlat, kollat, l[…]

Huven indikerar öppen

Sitter i vänster huvlås, vill jag minna[…]

Hej! Jag har sökt på nätet i timm[…]

Ok, då antar jag att det bara är att pl[…]