Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bruce71
Jag har nu haft min V70 II 2,4D -08 i nästan 3 månader. Har nu ändrat körmönster och har börjat att dagligen köra bil till och från mitt nya jobb. Sträckan är ca 4,2 km - 5,7 km beroende på väg. Körtiden är mellan 15-30 min beroende på trafik. (ja jag vet att det borde gå snabbare att cykla)

Två veckor i rad nu så har jag fått upp en varning om att sotfiltret är fullt. Det kan ju inte vara så att jag varje helg måste ut och köra en runda på en halvtimme så att regenereringen hinner verka färdigt. Förra helgen körde jag 2x20 mil så den borde ha brännt rent ganska bra i söndags. Men nu idag var det dags igen, suck.

Vad är era erfarenheter? Är bilen inte gjord för att gå i stadsmiljö?
av JE Jr
Skulle gissa att det tyvärr är så att du måste köra längre sträckor ibland... :(

Det finns säkert villkor som att t.ex. kylvätskan måste vara varm och ev. att det måste gått en viss tid sen motorstart för att regenereringen ska starta, mm. Den hinner ju knappt upp i temp på den tiden du kör, sen ska den hinna regenerera också, och utan att veta så är en fingervisning att det tar nånstans mellan 15-40minuter att regenerera.
av lobbysleeper
Jag har aldrig fått upp det meddelandet och jag tycker mig köra korta sträckor 7 av 10 gånger. Oftast till ica som är 5 minuter enkel resa. Däremellan nån resa på 2x20 min max. 8e resan blir väl uppåt en timme kanske.
Men vad vet jag, säger den att det är sotigt så kanske det är se.
Eller så sotar 2,4D mer...
av Bruce71
Vad jag förstår så ska regenerering ske var 70-90 mil, inte var 6-10 mil.

Jag vet att dieseln tar tid att bli varm men inte att den inte fungerade i stadstrafik.
av Kurtoua
Hej
Det sitter en tryckgivare på partickelfällan som mäter tryckskilnad mellan in och ut. Blir det fel på tryckgivaren så skulle bilen kunna få detta fel-
Mvh Kurtoua
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Momentum skrev:
Bruce71 skrev:Sträckan är ca 4,2 km - 5,7 km beroende på väg.
Detta säger nog allt

Har kört kortare än så utan problem, måste vara något fel på bilen. Har den varit trimmad tex?
av Bruce71
Nej den har inte varit trimmad till min vetskap, har gått 2,5 år som tjänstebil innan jag köpte den.

Tack för infallsvinkeln Kurtoa, det får jag undersöka.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Om jag inte använder Dieselvärmaren så dyker medelandet upp någon gång då och då, men ställer jag värmaren i läget Auto så får jag inte upp medelandet.
Så testa att ställa värmaren i Autoläge så får du se om det blir skillnad! = Varmare motor fortare..
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]