Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
#449222
Är nu inne på min tredje Volvo på fem år. I alla tre har jag haft samma lösa GPS (en Garmin) inkopplad i cig-uttaget. I de två första var det inga problem, men i den nya bilen (V70 D3 MY11) blir det inget bra. När jag stannat bilen, gått ur, tömt bagaget och låser bilen med fjärrkontrollen kommer nämligen spänningen i cig-uttaget tillbaks i ett par sekunder. Resultatet blir att GPS:en startar igång. Men spänningen är bara kvar ett par sekunder, och på den korta tiden hinner inte GPS:en "boota" klart, och detekterar inte den negativa spänningsflanken när spänningen försvinner i cug-uttaget. Resultatet blir att GPS:en förblir påslagen när bilen är parkerad, och drar efter ett par timmar ur sitt batteri totalt.

- Varför i hela friden återkommer spänningen när jag låser bilen? Senaste bilarna var det inte så på, och jag tror inte fenomenet finns på MY10 heller. Ska det vara så på MY11?

- Någon annan som har samma problem?

- Någon som har en lösning på problemet att dela med sig av?
#449345
PaNi skrev:Nix. Bilen kommer raka vägen från fabriken, den enda jag gjort är att plugga i GPS:en.
Ja då låter det definitivt som något i bilen - kanske mjukvara? Jag har en lös Garmin 1390T och en MY10 och det funkar klockrent. Prova även att gå in på mygarmin på webben och kolla så att du har senaste mjukvaran till GPS:en. Borde inte vara det men....skadar aldrig att kolla.

Konstigt att ingen annan råkat ut för samma sak som du? Det borde ju finnas många MY11:or med lösa Garmin här. Kanske har du haft otur med något från fabrik? Jag skulle nog isf åka till Verkstan med den och be dem fixa det på garantin.
Användarvisningsbild
av PaNi
#449367
Man skulle ju kunna ställa frågan lite mer allmänt till alla hjälpsamma på forumet med en MY11: Får ni en spänningspuls på c:a 5 sekunder i era 12-voltsuttag när ni låser bilen med fjärren? Det behöver man ju inte ha en GPS för att testa, räcker med en mobilladdare eller vad som helst med en lysdiod på.

Tack på förhand.
#449417
PaNi skrev:Man skulle ju kunna ställa frågan lite mer allmänt till alla hjälpsamma på forumet med en MY11: Får ni en spänningspuls på c:a 5 sekunder i era 12-voltsuttag när ni låser bilen med fjärren? Det behöver man ju inte ha en GPS för att testa, räcker med en mobilladdare eller vad som helst med en lysdiod på.

Tack på förhand.
Jesus Adam

Mvh
Arese
#449421
PaNi skrev:Man skulle ju kunna ställa frågan lite mer allmänt till alla hjälpsamma på forumet med en MY11: Får ni en spänningspuls på c:a 5 sekunder i era 12-voltsuttag när ni låser bilen med fjärren? Det behöver man ju inte ha en GPS för att testa, räcker med en mobilladdare eller vad som helst med en lysdiod på.

Tack på förhand.
Japp, Xc60 my10
#449438
Ja, och det är likadant när man låser upp. Det kommer en strömpuls som startar upp gpsen då också. Vid upplåsning så är det riktigt bra för då hinner gpsen få mottagning innan man hinner åka.
Har en xc70 my10
Sören
#449461
Har exakt samma grej som du på mina båda V70 med lös garmin i så du har inget eget fel. samma om jag programmerar dieselvärmare så när man kommer ut på morgonen när den går då lyser även gpsen.

Vad som är intressant är att du inte p&a[…]

Rätt storlek på glödlamporna?

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]