Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hej alla!

Rica har nu lagt upp prestandagraferna för standard resp trim för den nya 2,0 GTDi eller 2,0T som Volvo kallar den i S60/V60 (203hk, 300Nm).

Jag gjorde en jämförelse med Ricas egna grafer för 2,5FT. Resultatet ser ni i diagrammet nedan. Jag lade även med deras trimversion på 243 hk då denna troligtvis blir väldigt lik den motor som kommer att heta T5 (240 hk, 320Nm) med undantaget att RICA får ut mycket högre vrid. RICA klämmer ur hela 371Nm mot Volvos nya T5 som kommer att ha 320Nm

Bild

De slutsatser jag drar av att både ha kört 2,0T och av graferna att döma är att den inte är en ersättare till 2,5FT varken effektmässigt eller vridmomentmässigt. Med 240-hästaren (kommande T5) kommer man närma sig men med T5:an kommer Volvo bara upp i 320Nm och då kommer följaktligen även effektkurvan att bli något lägre än vad som visas för RICAS trimmade version.

Hmmm.....240-hästaren kan alltså kunna bli ett alternativ som hamnar mycklet nära 2,5FT rent prestandamässigt. Med Powershift kan den bli grym. Skall bli kul att provköra när den kommer :D

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]

D4 VEA dricker olja

Hoppas du fortsätter att uppdatera oss n&aum[…]

Kontakten för släpvagnsbelysning

Jag är inne på dessa sedan tidigare, m[…]

Det är membranet i oljefilterhuset som ä[…]