Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Vill du ha Volvos sportchassi så finns de förmodligen att köpa alla delar (fjädrar, dämpare, krängningshämmare) hos din Volvoåterförsäljare.

Eller är det andra eftermarknadssaker du är ute efter?

Komfort och sport är varandras motsatser vad gäller bilar. Four-C tror jag inte går att eftermontera utan mycket höga kostnader (om det ens går) men där har du möjligheten att kunna ställa om på en knapp i kupen från komfort till mellan till lite hårdare läge.

-Four-C går inte att få med sänkning-
-Volvos sportchassi ger rejält styvare uppträdande utan att bli alltför stötigt och en liten sänkning. Volvos sportchassi är mjukare än tex BMW:s
-Eftermarknadskit (finns olika fabrikat) ger allt från moderat hårdhet/sänkning till rejäla sänkningar och mycket hårda stötdämpare.

bara att välja alltså :D

Sök på "sänkning" eller "sänka" så kommer du få upp många trådar
Användarvisningsbild
av Honke
Ska du köpa eftermarknadsdämpare så kan jag varmt rekomendera KONI antingen deras gula sport serie som jag själv haft på två bilar och var impad av. Där kan du ju justera returdämpningen. Koni har ju oxå en lite nyare serie som heter FSD, de ska tydligen kombinera bra väghållning samtidigt som man behåller mesta möjliga komfort.

Du kan ju kika på länken. http://www.koni.se/
Användarvisningsbild
av NordmanV8
Four-C går att sänka med fjädersats!
Det man måste göra efteråt är att lämna in bilen för omkalibrering av stötdämparna.
Jag frågade en mek på Volvo i Kristianstad om just detta när jag köpte min bil. :)
av nille85
Har nu bytt stötdämpare koni FSD samt H&R fjädrar.
När jag kör över ojämnheter så klonkar gnisslar det fram mest på den passagerarsidan.
Köpte volvo org. isolator men har fortfarande samma ljud dock inte lika kraftigt.
Vad kan jag göra åt problemet?
Användarvisningsbild
av CarMan
Pirat delarna kanske inte lirar med bilen...

Har du ett oljud som inte fanns innan så kontakta den du köpt delarna av, o fråga vad dom har för lösning (det hade du ju gjort om du fått oljud med orginaldelar)

Upplever att bilen drar lite väl mycket soppa[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&[…]

Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är s[…]

Tack för input, Cotag – väldigt v&[…]