Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag köpte igår en V70 2.0F och har idag upptäckt lite saker som jag inte märkte vid provkörningen.
1. När man kör och har drivning hörs ett lätt vinande, eller surrande, framifrån motorn. Om jag t ex ligger i 50 km/h på 4:an hörs ljudet väl om man är medveten om det. Om jag då släpper gasen och rullar med växel i hörs det fortfaranden, men om jag frikopplar försvinner det. Det här var säkert där vid provkörningen fast ljudet är så pass svagt att man vid en kort provtur inte märker det. Jag har haft en V70 2.0F tidigare (som jag kvaddade för tre veckor sedan) och jag känner inte igen ljudet.

2. Det här är värre. När man motorbromsar vibrerar det kraftigt från framhjulen. Om jag t ex växlar ner inför en korsning och lägger i 2:an vid strax under 30 och släpper upp kopplingen sakta är det en kraftig vibration. Efter ett litet tag, förmodligen när jag släppt upp kopplingen helt försvinner det.

Är det någon som har en aning om vad det kan vara för fel? Kan det vara samma fel som yttrar sig på två olika vis?

Bilen är 09:a som bara har gått ca 2500 mil. Jag har både nybilsgaranti kvar samt garanti från bilhandlaren så jag är inte orolig för att inte få det fixat, men det är ju väldigt irriterande.
poseidon skrev:Hjulinställning? Balansering?
Tack för svaret.
Men skulle man känna av det enbart när man motorbromsar, eller rättare sagt bara när man släpper upp kopplingen. Jag ska ta och ringa till bilhandlaren idag så de får titta på det.
Nu har jag haft bilen inne på verkstad och de hävdar att det är kopplingen som ger vibrationerna, och det tror jag helt på. Det de däremot också säger är att det är så på den här modellen och det köper jag inte alls. Jag har kört 10 - 15 olika exemplar av 2.0F och inte någon har det här. Det kan väl ändå inte vara tänkt att det skall vibrera på det viset när man släpper upp kopplingen när man växlar ner? Någon mer än jag som har kännt det?
Nej det är rent skitsnack om vi pratar svenska :) Jag körde min 2,0F 7000 mil utan att känna detta en enda gång. Detta får de bara fixa!

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]

D4 VEA dricker olja

Hoppas du fortsätter att uppdatera oss n&aum[…]

Kontakten för släpvagnsbelysning

Jag är inne på dessa sedan tidigare, m[…]

Det är membranet i oljefilterhuset som ä[…]