Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niclas
Hejsan!

Jag funderar på att effektoptimera med polestar men blev lite konfundersam när man läser detta på polestars hemsida:
"Kan jag köra min Flexifuelmodell på bensin även efter en effektoptimering?
Volvos Flexifuelmodeller kan både i originalutförande och efter en effektoptimering köras på både bensin och E85, etanol. Efter en effektoptimering rekommenderas E85 för att få ut maximal prestanda ur motorn. Bilen kan även köras på bensin, 98 oktan, men med något sämre prestanda som resultat. Bensin 95 oktan kan inte rekommenderas."
http://polestar.se/sv-SE/Performance/Om ... mance/FAQ/

Det jag funderar mest på är "Bensin 95 oktan kan inte rekommenderas." är det så att motorn havererar om man köra på 95 oktaniga eller är det så att man inte får ut lika mycket effekt? :???:

Om ni har provat eller vet något vore det snällt med hjälp..

Hälsningar
Niclas
av Enzo
Niclas skrev:Hejsan!

Jag funderar på att effektoptimera med polestar men blev lite konfundersam när man läser detta på polestars hemsida:
Volvos Flexifuelmodeller kan både i originalutförande och efter en effektoptimering köras på både bensin och E85, etanol. Efter en effektoptimering rekommenderas E85 för att få ut maximal prestanda ur motorn. Bilen kan även köras på bensin, 98 oktan, men med något sämre prestanda som resultat. Bensin 95 oktan kan inte rekommenderas."

Det jag funderar mest på är "Bensin 95 oktan kan inte rekommenderas." är det så att motorn havererar om man köra på 95 oktaniga eller är det så att man inte får ut lika mycket effekt? :???:

Hälsningar
Niclas
Varför trimma om du inte vill ha så mkt effekt som det ger?
av Niclas
Enzo skrev:
Niclas skrev:Hejsan!

Hälsningar
Niclas
Varför trimma om du inte vill ha så mkt effekt som det ger?
Det finns mackar där det inte finns E85 och då måste man tanka Bensin :wink:
Användarvisningsbild
av Anders E
Du får väl 258hk på etanol och 250hk på bensin.
av pumpnasare
Min har rullat ca 8000mil med 90% E85 10% B95 utan att det har hänt något negativt.
av Niclas
pumpnasare skrev:Min har rullat ca 8000mil med 90% E85 10% B95 utan att det har hänt något negativt.
Bra tack så mycket, då ska det nog inte vara några problem :)
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Det beror på oktantalet, E85 har ca 105oktan dvs ger mer effekt. Bilen adapterar sig i förhållande till oktantalet dvs effekten sjunker om du tankar bensin. Din motor havererar inte.
av Claesson
Vad som kan hända att vid fullt gaspådrag med 95 oktan i tanken är att motorn kan "knacka" (bränsle/luftblandningen självantänder). Men vid "normal" bilkörningen blir inte detta något problem.
Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&[…]

Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är s[…]

Tack för input, Cotag – väldigt v&[…]

Det händer att kallstart spridaren bö[…]