Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:Köp en 2.4d och avvakta, sverige måste inom kort tillåta en totalvikt på 4.5 ton.
Hela reglementet är ju löjligt. Är en tung kärra lättare att köra med en liten bil eller en stor?
Trådskaparen har ju inget val utan är tvingad till att välja mijöbil, då faller 2.4d bort.

"Inom kort" är ju flera år, dessuom kommer säkert säkerhetshetsande Sverige att välja både kör+teoriprov för att få dra tungt (varje EU-land får ju själva välja om man ska ha teori och körprov )

Då är det ju enklare att ta BE-kort redan nu.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag förstår inte varför man inte tar E-kort om man har en husvagn på 1.300 kg. Det är lätt. Mitt råd är, ta den bil du VILL ha och ta ett BE-kort.
Användarvisningsbild
av PaNi
Borde för övrigt vara förbjudet att dra släp överhuvudtaget utan BE-kort. Det är väl inte svårare att dra ett släp bara för att det är tyngre, och absolut inte om man har en stor tung bil. Däremot är det betydligt svårare att köra en bil med släp än en utan.
PaNi skrev:Borde för övrigt vara förbjudet att dra släp överhuvudtaget utan BE-kort. Det är väl inte svårare att dra ett släp bara för att det är tyngre, och absolut inte om man har en stor tung bil. Däremot är det betydligt svårare att köra en bil med släp än en utan.
Uppenbarligen sker det inte speciellt mycket olyckor där släp är involverade. Ovana förare tar det försiktigt. Vana förare kör på rutin. Skulle säkert sett annorlunda ut inte män och kvinnor i mogen ålder är de som kör släp, inte 20-åringar.
Användarvisningsbild
av gooose
PaNi skrev:Borde för övrigt vara förbjudet att dra släp överhuvudtaget utan BE-kort. Det är väl inte svårare att dra ett släp bara för att det är tyngre, och absolut inte om man har en stor tung bil. Däremot är det betydligt svårare att köra en bil med släp än en utan.
Det handlar väl endast om rutin eller?

Allting är svårt i början

Sedan kan detta ämne diskuteras i oändlighet då vi alla har olika förutsättningar för detta

Men jag personligen tycker att det är konstigt att man under tex övningskörning i bilskola inte får "känna"på detta moment

Men det kostar väl pengar och är inte genomförbart över allt så då får det utgå

//Gooose
Användarvisningsbild
av SvenB
Variosboy skrev:Och vart tog TS vägen???
Ja just det.
av perhall
KKR skrev:
Variosboy skrev:Och vart tog TS vägen???
Ja just det.
Han har som ambition att få så många readings and comments per inlagt meddelande som möjligt... och hittills har han (hon?) lyckats bra.../PH
av MatsP
Jag drog vår Eifelland med tot vikt 1240 kg med 2,0F. Det gick bättre än väntat då den har låg utväxling. Jag kunde t.o.m köra på femman på raksträcka. Normalt kör jag alltid på fyran med vår S80 2,4. Man får dock räkna med något längre acc tid. Bränsleförbrukningren ca 1,35 med 30% inblandning av E85. En något högre förbrukning än för S80 som jag även kör med samma inblandning i.

Laddade batteriet direkt på polerna med din […]

Har haft samma, bytte olja och filter Haldex gen. […]

I Polen kostar ett rutbyte på en 850 ca 1900[…]

Vilka motorer var våt kamrem?

Vilka av motorerna i V60 har kamrem i oljebad?