Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lirsa
Hej alla,

Ett par år sedan jag skrev i detta forum, men nu är det bilbytardags :).

Idag skall jag hämta en V70II MY2009, 2.4D, Summum-utrustad. De kommer även slänga in Polestar-uppgradering: 205 HP och 450 NM, gött. Den blir ju vassare än min gamla D5 MY2007.

Till min fråga: MY2009 som tillverkades efter v46-2008 har ju USB-interfacet om du har High Performance eller Premiun Sound. Tyvärr tillverkades min bil v20-2008 men togs inte i trafik förrän v05-2009, så bara AUX-ingång på min bil.

1. Jag skall beställa USB-interface så jag kan koppla in min Iphone och styra den via stereon. Är detta svårt att montera själv om man är aningens händig
2. Iom att jag använder min Iphone 4 som navigator också vill jag ha den monterad på brädan. Om jag skaffar Brodithållare, hur drar man alla kablar snyggt då USB-interfacet sitter i facket mellan stolarna. Det är egentligen min största fråga, hur tusan görs detta snyggt? Norde jag kanse lämna in bilen och få det gjort?
3. Kombinationen Brodit-hållare och USB-interface, hur kopplas de in i stereon egenligen? Skall man köra helt på Brodits lösning. Läst på deras hemsida, men blir inte riktigt klok på hur man kopplar in sig på stereon. Är INTE intresserad att köra via FM-sändare eller ngt sådant. In i stereon och kunna styra Iphonen via stereon.

Hoppas ngn kan göra mig lite klokare!
Användarvisningsbild
av NordmanV8
Hej lirsa.
Kollade detta i augusti på Bilia i Stockholm/Nacka:
USB/Ipod: Material, 3578:- ink.moms. Monterat och klart, 3946:- ink.moms. Vet ej om dom fortfarande har det priset för monteringen...
Här har du monteringsanvisning:
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... 8-)%202009

Lycka till. :D
av lirsa
Tackar :).

Kollade med min lokala Volvoverkstad. 4334 kr installerat och klart 1021 kr för jobbet och resten utrustning.

Har klurat lite på detta själv. Om jag köper ett Clip från Brodit samt den aktiva hållaren (med cigg/USB-kabel) så kan man ju dra den lite snyggt till facket bredvid förarsätet. Frågan är om det aktiva hållarens sladd räcker hela vägen?

Frågan är om man biter sig själv i svansen, du har ju misukstyrning, men ingen handsfree för telefon. Kanske vore smartare att gå hela vägen och installera handsfree och styrning av musik via stereon. OM det nu överhuvudtaget går!

Grym bil i vilket fall. Vilken enorm skillnad på bil från V70N och V70II. Sanslöst. Körde in Polestars uppgradering på en gång: 163 HP till 205 HP och 340 NM till 450 NM. Och automat på det. Mumma!
av lirsa
Skickade följande fråga till Brodit:
"Har en Volvo V70II med IPOD/USB-Interface i facket bredvid framsätena. Då den aktiva hållaren 521164 har USB så tänkte jag använda mig av den och dra USB-kablen till facket. Två frågor dock:
1. Laddar denna Iphone 4? Vet att det är problem med Volvos IPOD/USB-interface (laddar bara Ipods) och att man måste ha en typ Griffin mellan för att ladda.
2. Exakt hur lång är denna CIGG/USB-kabel? Kommer den räcka att dra från hållaren till facket vid sidan om sätena?"

Och fick följande svar:
"Kan tyvärr inte svara på om den laddar iPhone 4 för det är det strömkällan som det beror på (möjligen om Volvo kan svara på det)
Kabeln räcker inte om du ska dra kabeln dolt utan då får man sätta en förlängnings USB kabel på 0,5 m men den får inte vara längre då iPhone är känsliga för signal förluster"

Ännu mer förvirrad med andra ord.

Frågan ställs ytterliggare en gång ;):
1. Är det ngn på detta forum som har kombinationen: USB/IPOD-interface OCH Aktiv Brodit-hållare med CIGG/USB-kabel?
2. Laddas Iphone 4 av Brodits aktiva hållare, eller måste du du ha en tredjepartsladdare i mellan?

Har inte lust att lägga 4k för att upptäcka att jag inte kan använda Iphonen som navigator också...

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av kave
Inkopplingen av interfacet är inte mellan stolarna vid armstödet utan under instrumentpanelen. Det är enklare att dra det upp till ventilationsgallret än att dra bak det under armstödet. Till din bil får du både ipod och usb anslutning så du kan ha både usb minne och iphone samtidigt.
Laddningsfrågan har jag löst med adapter från griffin.

Du menar att Easee Home Up kan switcha faser typ L[…]

Bakaxelfråga 740?

Eftersom det är utväxlingen som skiljer […]

Laddar inte

Fungerar laddningslampan?? Det händer a[…]

Upplever att bilen drar lite väl mycket soppa[…]