Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NordmanV8
Det är nog för att Sverige är ett "halvljusets förlovade land"... Svårt att bryta en inprentad vana.. Jag har inte heller sett några Volvo med detta, men har sett några andra bilar med bara lyse fram och tänkte att "dom har ingen koll.... åka omkring med trasiga bakljus...." :roll:
Man får väl höra med Volvo om det kommer på dessa också!?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
len skrev:
VolvoB20 skrev: Lade 2500 kr på xenon-lampor på 3 år/7500 mil på min V70N (Volvo original, bytte själv) det ju fasiken 33 öre / mil bara i xenonlampor :-O)

Hur coolt är det på en skala 1-10 ? Halogenlampor kommer inte i närheten av detta i kostnad.
Ny håller en halogen 400 timmar mot xenon minst 2000 timmar vilket kanske är 7500 mil. Mn erfarenget är att jag inte bytt på 14000 mil med förra och hitentills inte på 9000 mil med nuvarande. 2500:- tyder på fler byten? Det är ju inte normalt det du beskriver. I mina ögon är det som sagts tidigare billigare att köra på halvljus-xenon är dimljus! (och xenon i dimljus är en 2:a). Kanske dags gå över till kinakvalitet??? :mrgreen:
För mig har halogen varit rejält mycktet billigare.

Japp, byte xenon vä 5000 mil och hö 7000 mil = 2 volvo original xenonlampor 2 * 1250 = 2500 kr. = 36 öre / mil.

Min toyota har jag kört 10.000 mil med byte av en halogen = 50 kr = 0.5 öre / mil

Min mazda 5 st H4 / 25000 mil = 1 öre / mil

Väntar med spänning på om någon kan rapportera om det går att få dimljusen att tända automatiskt istället dagtid.
av Lövet
Tja, kan börja med att tipsa om att köpa Osram D2 på eBay för 800kr paret istället. Montera gör man själv på Volvo som har gott om plats i nosen.

(Värre på Renault när man måste byta genom hjulhuset)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
NordmanV8 skrev:Det är nog för att Sverige är ett "halvljusets förlovade land"... Svårt att bryta en inprentad vana.. Jag har inte heller sett några Volvo med detta, men har sett några andra bilar med bara lyse fram och tänkte att "dom har ingen koll.... åka omkring med trasiga bakljus...." :roll:
Man får väl höra med Volvo om det kommer på dessa också!?
Jag kör som sagt med strömställaren i läge "positionsljus" och trycker in dimljusknappen. På Volvo lyser dock alltid bakljusen när strömställaren står i läget enbart positionsljus, dvs åt höger. Rätt OK att bakljuset lyser ändå tycker jag. Har vant mig och tänker inte längre på de även om det hade varit bäst om det gick att lösa med mjukvaran. Värst är väl risken om man skulle glömma det på men det har jag redan gjort en dag och LED drar så lite ström så det var bara att starta och köra som vanligt när jag kom tillbaka till bilen 8 timmar senare.
av perhall
knicklas skrev:Inget nytt ang. detta?
Jag vill, som någon ovanstående, kunna ha reglaget på 0, och då använda mig av p-ljus o dimljus. Hade så på föräldrarnas 760 för många år sedan. Kallas det för "taxikoppling"?
Jag vill helt enkelt använda dessa lampor utan att riskera att glömma vrida tillbaka ratten när man går ur bilen. Så är det i nuläget.
Landsortstaxikoppling snarare - jag har aldrig sett en storstadstaxi kopplad så men väl många från Vikbolandet, Tanumshede, Karlskoga etc. Fråga mig inte varför men mönstret är tydligt.

Det du hade på 760:n (årsmod 82-87 antar jag) var varselljus + dimljus. Egentligen inte godkänt men snyggt (tyckte man då i alla fall) eftersom intensiteten i dimljus och varselljus var ganska lika. Redan varselljusen var ju godkända, en dåtidens Tagfahrlicht.
PH
Användarvisningsbild
av kave
Mycket sammanblandning av ljuskällor i denna tråd.
Dagens Volvobilar har halvljus, helljus, parkeringsljus och dimljus. Några varseljus finns inte.
På ex 240 fanns parkeringsljus och varseljus ovanför blinkers. Det var fullt lagligt att köra med enbart dessa varseljus tända och i kombination med dimljus.
Många tyska bilar har i flera år haft möjlighet till enbart varselljus fram.
av knicklas
perhall skrev:
knicklas skrev:Inget nytt ang. detta?
Jag vill, som någon ovanstående, kunna ha reglaget på 0, och då använda mig av p-ljus o dimljus. Hade så på föräldrarnas 760 för många år sedan. Kallas det för "taxikoppling"?
Jag vill helt enkelt använda dessa lampor utan att riskera att glömma vrida tillbaka ratten när man går ur bilen. Så är det i nuläget.
Landsortstaxikoppling snarare - jag har aldrig sett en storstadstaxi kopplad så men väl många från Vikbolandet, Tanumshede, Karlskoga etc. Fråga mig inte varför men mönstret är tydligt.

Det du hade på 760:n (årsmod 82-87 antar jag) var varselljus + dimljus. Egentligen inte godkänt men snyggt (tyckte man då i alla fall) eftersom intensiteten i dimljus och varselljus var ganska lika. Redan varselljusen var ju godkända, en dåtidens Tagfahrlicht.
PH
Vilken tur att du är stolt Stockholmsbo då - långt borta från landsorten...! Intressant också att du vet hur föräldrarnas 760 såg ut!? ?:-/

Var du på Sweden Rock? Tyckte det såg […]

Ja allt i bilen är ju 12V så de ska ju […]

Restaurering av ratt

Köpte den med 9000 mil på mätaren […]

Hej! Bilen, en laddhybrid, närmar sig kamrems[…]